Iranian Agriculture News Agency

موسوی فرد:

استفاده از یارانه دولتی با هدف تولید و صادرات خرما در خوزستان

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان گفت: قرار بود دولت یارانه‌ها را به سمت تولید سوق دهد و اگر اینگونه باشد طبیعتاً بستر و زیرساخت‌ها بیش از پیش فراهم خواهد شد و ما شاهد این خواهیم بود که استان خوزستان در تولید و صادرات خرما حرف اول را در منطقه بزند، باید بخش قابل توجهی از یارانه‌ها به تولید اختصاص داده شود.

استفاده از یارانه دولتی با هدف تولید و صادرات خرما در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اهواز در نخستین جشنواره ملی آیین شکرگزاری خرما که در پژوهشکده خرما و میوه‌های گرمسیری کشور در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائلی بسیار مهم که جزو حلقه‌های مفقوده تمام کشورهای اسلامی است، نادیده گرفتن سبک زندگی اسلامی یا همان سیره نبوی است، کسی که سنت، منش و رفتار پیامبر را احیا کند، قطعاً شخصیت وجود مقدس پیامبر را احیا کرده است.

وی افزود: متأسفانه در جامعه دینی ما به ویژه در ایران به سیره‌ پیامبر و اهل بیت کمتر عمل می‌شود، امروزه در بحث ازدواج، اشتغال و کشاورزی و مسائل مختلف، سیره پیامبر و اهل‌بیت فراموش شده است.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی فرد در ادامه تصریح کرد: اگر زمینه مناسب در استان فراهم شود عمده مشکلات کشاورزی نیز رفع می‌شود، مردم خوزستان ثابت کردند که اگر دولتمردان بستر را فراهم کنند، به خوبی عمل می کنند.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان همچنین گفت: متأسفانه گاهی در حق خوزستانی‌ها ظلم می‌شود؛ به عوان نمونه در سال‌های گذشته شالیکاری نداشتیم اما در دو سال اخیر پس از رساندن آب به کشاورزان، تولید این محصول افزایش یافته و اکنون بالغ بر 200 هزار هکتار شالیکاری در استان وجود دارد که اگر در حوزه شالیکاری تمام زیرساخت‌ها فراهم شود بخشی از مشکلات اشتغال جوانان، ازدواج و به تبع آن ناهنجاری‌های اجتماعی نیز کاملاً مرتفع خواهد شد.

امام جمعه اهواز در ادامه ضمن اشاره به اهمیت توجه به خرما، گفت: در سال‌های گذشته بخش قابل توجهی از استان پوشیده از نخیلات بود، اما متأسفانه فرهنگ استفاده از خرما و کاشت درخت نخل نه تنها اکنون بلکه از پیش از انقلاب کمرنگ‌تر شد و نگاه جوانان به سمت و سوی اشتغال در شرکت‌های خصوصی و دولتی رفت که اکنون نیز وضعیت به این گونه است که در نتیجه آن توجه به کشاورزی و کاشت نخل کاهش یافت، اما خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه به نخل و خرما افزایش یافته که این امر نشاندهنده توجه خاص به این حوزه است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی‌فرد بیان کرد: قرار بود دولت یارانه‌ها را به سمت تولید سوق دهد و اگر اینگونه باشد طبیعتاً بستر و زیرساخت‌ها بیش از پیش فراهم خواهد شد و ما شاهد این خواهیم بود که استان خوزستان در تولید و صادرات خرما حرف اول را در منطقه بزند، باید بخش قابل توجهی از یارانه‌ها به تولید اختصاص داده شود.

وی افزود: امروز سه بخش مهم صنعت، کشاورزی و خدمات که در استان سهم بسزایی دارند، متاسفانه مورد بی مهری قرار می‌گیرد که این مسئله قدری مردم را رنج می‌دهد. امیدواریم نگاه مسئولین وسیع تر باشد و نگاه حاشیه‌ای به خوزستان نداشته باشند.

وی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر در کشور خام‌فروشی وجود دارد، نه تنها خرما بلکه قالب فرآورده‌ها از جمله نفت، ماهی، زعفران و ... نیز به صورت خام صادر می‌شود که باید مدیریت شود.

نماینده ولی فقیه در استان خوزستان در پایان با اشاره به اهمیت پرداخت زکات توسط کشاورزان، گفت: پرداخت زکات بسیار مهم است و در روایات متعدد بیان شده که بسیاری از آسیب‌هایی که متوجه درخت و محصول است، به دلیل پرداخت نکردن زکات و توجه نکردن دسته‌ای از کشاورزان به این موضوع است، سیلوها پر می شوند در حالیکه چشم فقرا به سمت آن‌ها است. باید بدایم که همه هستی امانت الهی است و باید سهم فقرا پرداخت شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید