Iranian Agriculture News Agency

سلیمانی:

پیش‌بینی، گام نخست مدیریت اقتصادی سیلاب

استاد یار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان پیش بینی و آمادگی را مرحله قبل از بحران، کاهش اثرات مخرب، پاسخگویی و امدادرسانی را مرحله حین بحران و بهبود و توسعه و بازسازی را مرحله پس از بحران سیل خواند و اظهار داشت: در صورتیکه سیلاب به موقع پیش بینی شود جان مردم حفظ و خسارت‌های مالی و خسارت به ساختار اقتصادی کاهش می یابد.

پیش‌بینی، گام نخست مدیریت اقتصادی سیلاب

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، فریدون سلیمانی استاد یار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان در کارگاه آموزشی پدافند غیر عامل سیل را به عنوان افزایش دبی جریان به صورت غیر معمول که از مسیر دائمی خود خارج شده و خساراتی در پی دارد تعریف کرد و گفت: سیلاب مهیب ترین بلایای طبیعی جهان است.

وی افزود: استان خوزستان با توجه به وجود 6 رودخانه مهم با آورد متوسط بلند مدت 21 میلیارد مترمکعب در سال و شرایط اقلیمی و جغرافیایی و توپوگرافی دارای پیچیدگی‌های خاص خود است.

سلیمانی در ادامه تصریح کرد: دو عامل پارامترهای اقلیمی و هواشناسی و خصوصیات ذاتی حوضه‌های آبخیز  از عوامل طبیعی بروز سیلاب و مشکلات سیاست‌گذاری در سطح کلان، مشکلات مدیریتی حوضه‌های آبخیز، نحوه بهره‌برداری از منابع حوضه، تخریب پوشش گیاهی، تغییر کاربری اراضی و تجاوز به حریم رودخانه ها از عوامل انسانی بروزسیلاب هستند.

وی پیش بینی و آمادگی را مرحله قبل از بحران، کاهش اثرات مخرب، پاسخگویی و امدادرسانی  را مرحله حین بحران و بهبود و توسعه و بازسازی را مرحله پس از بحران سیل خواند و اظهار داشت: در صورتیکه سیلاب به موقع پیش بینی شود جان مردم حفظ و خسارت‌های مالی و خسارت به ساختار اقتصادی کاهش می یابد.

استادیار مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان از جمله اقدامات پیش از سیل را مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز داری، حفاظت خاک، آبخیز داری، احدث سد، مهندسی رودخانه و سواحل و اقدامات حین سیل را عملیات پخش سیلاب و آبخوان داری، مدیریت مخزن، سامانه‌های هشدار سیل دانست و تصریح نمود: امدادرسانی، اسکان موقت، تامین نیازهای اولیه، ارزیابی خسارت، بازسازی و اصلاح مناطق درگیر سیل از جمله اقدامات پس از سیل هستند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید