Iranian Agriculture News Agency

پرورش ماهی باس دریایی آسیایی با استفاده از پساب کشاورزی

با حضور معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان، روند پیشرفت پروژه استفاده از آبهای نامتعارف در پرورش آبزیان در محل موسسه معین بنیاد خرمشهر مورد ارزیابی و بازدید قرار گرفت.

پرورش ماهی باس دریایی آسیایی با استفاده از پساب کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، حسین هوشمند رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور در بازدید از روند پیشرفت پروژه «استفاده از آبهای نامتعارف در پرورش آبزیان» که با حضور سید نورالله حسن زاده معاون امور اقتصادی استاندار، مدیرکل شیلات خوزستان و مدیرعامل موسسه معین بنیاد برگزار شد ضمن اشاره به حجم بالای پساب کشاورزی در استان گفت: برای استفاده بهینه از این منبع آبی نامتعارف، می توان به پرورش ماهی باس دریایی آسیایی اقدام کرد. 

وی همچنین به مطالعات اولیه انجام شده بر روی این آب مبنی بر عدم وجود آلودگی های باکتریایی و سموم اشاره و عنوان کرد: محصول تولید شده در این آبها از هر نظر سالم است.

وی همچنین در ادامه چالش های پیش روی پرورش این ماهی در استان را واردات بچه ماهی از خارج از کشور و مشکل بازاریابی عنوان و به اجرای پروژه مولدسازی این ماهی توسط پژوهشکده و برگزاری طرح ترویجی پرورش ماهی باس دریایی از طریق وبینار برای کمک به رفع مشکلات آن اشاره کرد. 

در ادامه این بازدید سید نورالله حسن زاده حسن زاده معاون امور اقتصادی استاندار خوزستان، رایزنی برای صادرات این ماهی به کشور عراق و مصرف آن در سطح استان را از اقدامات لازم برای بر طرف کردن مشکل بازار این ماهی برشمرد.

شایان ذکر است، این پروژه با حمایت مالی اداره کل شیلات خوزستان و تفاهم نامه ای که بین پژوهشکده و موسسه معین بنیاد انجام شده است در محل مجتمع پرورش ماهی شهید کامروا متعلق به این موسسه در خرمشهر در حال اجراست. 

همچنین آب استخرهای این پروژه از پساب کشت و صنعت نیشکر بوده و تا کنون چهار ماه از آغاز این پروژه می‌گذرد و پژوهشکده آبزی‌پروری آبهای جنوب کشور علاوه بر تأمین بچه ماهی این پروژه، اقدامات مشاوره پرورش و انجام آزمایش های مربوط به سلامت آب و ماهی را بر عهده داشته است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید