Iranian Agriculture News Agency

کنار کوهی خبر داد:

خوزستان، استانی عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

مدیر کل دامپزشکی خوزستان از عاری بودن این استان از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

خوزستان، استانی عاری از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مصطفی کنار کوهی مدیر کل دامپزشکی و دبیر ستاد آنفلوآنزای خوزستان در جلسه ستاد شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که در سالن جلسات استانداری خوزستان که با حضور غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان و اعضای ستاد آنفلوانزای استان برگزار شد به تشریح اهمیت پیشگیری از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان پرداخت.

وی گفت: خوشبختانه در سالیان اخیر استان خوزستان از لحاظ بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان جز استان‌های پاک کشور بوده که این امر نشان دهنده برنامه‌های پایش و مراقبت از بیماری هم به صورت فعال و هم به صورت غیر فعال و همچنین نظارت های مستمر اداره کل دامپزشکی خوزستان در سطح استان است.

کنارکوهی ضمن اشاره به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان گفت: با فراهم شدن شرایط بروز بیماری و مهاجرت پرندگان مهاجر و آزاد پرواز، از اقصی نقاط جهان و ایران به زیستگاه‌های زمستانی بایستی اقدامات کنترل و پیشگیری در بیماری تشدید شد.

وی افزود: استان خوزستان با دارا بودن تعداد زیادی تالاب و زیستگاه‌های بین المللی، پذیرای شمار زیادی از این پرندگان است که شرایط را برای بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که یک بیماری بسیار حاد در طیور بوده و علاوه بر تلفات بالا در طیور، می تواند مخاطرات بهداشت انسانی نیز داشته باشد را مهیا می کند.

مدیر کل دامپزشکی استان خوزستان در ادامه اظهار کرد: این بیماری از ابعاد اقتصادی و بهداشتی می‌تواند خسارات زیادی را به پرورش دهندگان و جامعه تحمیل نماید.

وی تصریح کرد: یک معضل بسیار بزرگ در سطح شهرهای خوزستان، وجود مرغ زنده در بازارها و همچنین پرندگان شکار شده است که می‌توانند به طور مستقیم موجب انتقال بیماری آنفلوآنزای پرندگان شوند.

در ادامه این جلسه غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان ضمن مهم بر شمردن این جلسه گفت: خوشبختانه هماهنگی و هم‌افزایی خوبی در استان وجود دارد که باید هدف فعالیت‌ها بر این اساس باشد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن کلیه اقدامات صورت گیرد تا در سطح استان شاهد نشانه‌هایی از بروز بیماری نباشیم.

وی تصریح کرد: لازمه این کار آموزش و اطلاع رسانی، عدم ایجاد حساسیت کاذب عمومی و پرهیز از ایجاد نگرانی و ترس غیر واقعی در جامعه است که از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

استاندار خوزستان در  خاتمه اظهار کرد: دستگاه های مرتبط استان باید با تمام توان در این زمینه  همکاری کرده و نسبت به آگاه‌سازی جامعه هدف اقدام نمایند چرا که اطلاع‌رسانی در این مقوله امری بسیار حیاتی و لازم است.

 

وی افزود: با توجه به اینکه در چند سال اخیر تاکنون هیچ کانونی از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خوزستان مشاهده نشده است که جای تشکر و قدر دانی از ستاد آنفوانزای فوق حاد استان بخصوص اداره کل دامپزشکی استان خوزستان را دارد که در این راستا استانداری، به همراه سایر بخش ها و دستگاههای ذیربط  اقدامات لازم را جهت پیشگیری از شیوع این بیماری را انجام دادند.

 

شایان ذکر است در این جلسه در خصوص وضعیت بیماری در جهان و اقدامات اجرایی کنترلی و بهداشتی دستگاه‌های ذیربط در زمان بروز بیماری بحث و تبادل نظر گردید و مصوبات مربوطه با تاکید استاندار خوزستان جهت اجرا به دستگاه‌های ذیربط ابلاغ شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید