Iranian Agriculture News Agency

مهاجر خبر داد:

همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در کشت کلزا

مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور ضمن اشاره به تخصیص اعتبارات کشت کلزا، از همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در کشت کلزا خبر داد.

همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در کشت کلزا

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، علیرضا مهاجر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور در جلسه ستاد فنی کشت محصولات پاییزه با محوریت طرح گندم بنیان و کلزا گفت: در نیمه شمالی استان خوزستان به‌دلیل شرایط اقلیمی مناسب انواع محصولات به خوبی سبز می‌شود زیرا گیاه برای سبز شدن به قوه نامیه، حرارت مناسب، خاک، رطوبت و آب نیاز دارد.

وی با اشاره به میزان بالای مصرف بذر اشاره کرد و افزود: بدین منظور از سال ۹۴ کارنده‌هایی که میزان مصرف بذر کمتری دارند به کشور وارد شد.

11

مهاجر یکی از مشکلات اساسی را آموزش عملی دانست و تصریح نمود: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در نظر دارد به مناطقی که کشت دیم در آنها انجام می‌شود کمک کند و ما می توانیم به منظور افزایش عملکرد محصول و کاهش هزینه کشاورز از ستاد کمک بگیریم .

مهاجر با اشاره به اینکه جنوب استان بدلیل پتانسیل کمتر در کشت کلزا مورد توجه کمتری واقع شده اضافه کرد: کلزا نسبت به EC آب از مقاومت بالاتری برخوردار است و تنها دانه روغنی است که می‌تواند در شوری مقاومت کند بنابراین باید دستورالعمل مناسبی به کشاورزان این منطقه داده شود.

وی با بیان اینکه کشت کلزا برای اکولوژی محیط و خاک مناسب است اظهار کرد: همه برای کشت قراردادی کلزا باید طبق دستورالعمل ابلاغی عمل کنند و ورود کارخانجات نیز از مسئولیت ما نمی کاهد.

مشاور وزیر و مجری طرح دانه‌های روغنی کشور در ادامه تصریح کرد: به دلیل اینکه دانه های روغنی با ارز ارزان قیمت وارد می‌شد کارخانجات تمایلی به خرید داخلی نداشتند بنابراین شرکت بازرگانی دولتی به عنوان مباشر خرید تعیین شد و مقداری از پول گندم به کلزا اختصاص داده شد.

وی با بیان اینکه قیمت ۷ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت پایه است، گفت: بهترین سیستم مترقی دنیا در بخش کشاورزی تعاون روستایی است و نباید این سازمان محدود به محصولاتی چون کود شود.

مهاجر ادامه داد: خوشبختانه اعتبار برای کشت کلزا اختصاص داده شده که اولویت اول با استان خوزستان است.

مهاجر نظارت بر مصرف کود پتاس و فسفات را بسیار مهم خواند و ادامه داد: در صورت کمک ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بیمه محصول کلزا برای منطقه دیم می‌تواند انجام شود و از دغدغه کشاورزان مناطق دیم نیز کاسته می شود.

وی افزود: رقم ۴۸۱۵ نسبت به رقم تراپر و هایولا۵۰ دو تا سه هفته زودتر می‌رسد و با گرمای کمتری مواجه می شود همچنین ریزش کمتری هم دارد.

مهاجر در پایان با بیان اینکه سم با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و در این باره نگرانی وجود ندارد تصریح نمود: مدیریت بخش کشاورزی خوزستان به دلیل تنوع محصولات نسبت به استان های دیگر مشکل تر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید