Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده عنوان کرد:

تحقق جهش تولید با کشت تابستانه بیش از سطح مصوب در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کشت بیش از سطح مصوب تابستانه در استان گفت: این نتیجه ایثارگری و جهاد دست اندرکاران بخش کشاورزی خوزستان بوده است.

تحقق جهش تولید با کشت تابستانه بیش از سطح مصوب در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هماهنگی کشت‌های پاییزه با اشاره به کشت بیش از سطح مصوب تابستانه در استان گفت: این نتیجه ایثارگری و جهاد دست اندرکاران بخش کشاورزی خوزستان بوده است.

وی ادامه داد: همزمانی برداشت کشت های تابستانه و کشت محصولات پاییزه و تآمین نهاده ها، سوخت و بیمه از چالش های مهم حال حاضر محسوب می شود.

امیری زاده در ادامه اظهار داشت: بخش کشاورزی کشور در حال تحول است و تامین امکانات تحقیقاتی، لجستیکی و اداری از ضروریات است بنابراین با تمام توان و امکانات باید خود را برای این تحول آماده کنیم.

وی وزارت جهاد کشاورزی را خط مقدم سختی ها و تحریم های حال حاضر عنوان کرد که وظیفه سنگین تامین امنیت غذایی کشور را بر عهده دارد.

در ادامه جواد سلطانی کاظمی معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که مبنای آمار وزارت متبوع ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه پهنه بندی است گفت: سهمیه سوخت و نهاده ها بر مبنای سطح زیر کشت در استان ها توزیع می شود.

وی با بیان اینکه ۶۰ میلیارد تومان برای خسارت محصولات کشاورزی استان در نظر گرفته شده افزود: تاکنون ۳۹ میلیارد تومان پرداخت خسارت صورت گرفته و مابقی نیز در حال ورود به سامانه می باشد.

سلطانی کاظمی با اشاره به اینکه بیمه پایه برای مناطق در معرض سیل سال گذشته به تصویب رسید اضافه کرد: ۲۷ هزار نفر جهت اخذ تسهیلات ۴ درصد سیل ثبت نام کردند که تا کنون ۱۹   نفر این تسهیلات را دریافت کرده اند.

در ادامه این جلسه علیرضا جعفرنژادی عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان به اهمیت کودهای مغذی فسفر و پتاسه در کشت چغندر قند و کلزا اشاره کرد و گفت: نمونه برداری ها باید با دقت صورت گیرد.

وی ادامه داد: توصیه های کودی باید بر اساس سطح پخشی کود صورت گرفته و به شرط پخش کود به صورت نواری می توان مصرف کود پتاسه و فسفر را به نصف رساند.

جعفرنژادی در ادامه افزود: مصرف کود باید بر اساس پتانسیل تولید منطقه باشد همچنین مصرف کود در اراضی شور و غیر شور متفاوت است.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات آب و خاک مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مصرف کود آلی را فقط در صورتیکه پوسیده باشند و آب شویی شده باشند توصیه کرد.

وی به استفاده از کودهای مکمل در زمان خود نیز اشاره کرد و اظهار داشت: به علت آهکی بودن خاک های استان استفاده از کودهای گوگردی نیز توصیه می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید