Iranian Agriculture News Agency

کنارکوهی گفت:

اداره کل دامپزشکی خوزستان سنگربان تامین بهداشت دام و سلامت جامعه

مدیر کل رامپزشکی خوزستان ضمن اشاره به اهمیت و رابطه مستقیم بهداشت دام با سلامت جامعه اظهار کرد: این اداره کل ضمن تامین بهداشت دام در زمان حیات تا بهداشت کشتارگاه‌ها و اماکن عرضه وظیفه تامین سلامت جامعه هدف را نیز برعهده دارد.

اداره کل دامپزشکی خوزستان سنگربان تامین بهداشت دام و سلامت جامعه

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، مصطفی کنارکوهی مدیر کل دامپزشکی خوزستان به مناسبت روز ملی دامپزشکی در جمع خبرنگاران استان ضمن تبریک این روز به همه فعالان و تلاشگران این عرصه، گفت: کلمه دامپزشکی کلمه‌ای عام است و طیف وسیعی از فعالیت‌ها از جمله آموزش در زمینه‌های مختلف درمان، دارو، علوم پایه و بخش های مرتبط با بهداشت فرآورده های خام دامی را شامل می‌شود.

وی افزود: بر اساس تقسیم بندی، اصلی ترین وظیفه اداره کل دامپزشکی استان به دو بخش تامین بهداشت دام در زمان حیات که شامل پیشگیری، پایش و واکسیناسیون است و تامین بهداشت کشتارگاه‌ها تا اماکن عرضه و کنترل بهداشتی بر اساس قوانین مرتبط تقسم می‌شود.

کنارکوهی در ادامه ضمن اشاره به شرایط تغییر فصل و شیوع بیماری کرونا در جامعه تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور و استان و اینکه طبق بررسی‌های انجام شده این ویروس فقط در انسان ایجاد بیماری کرده و در صورت انتقال به حیوانات علائم بیماری در آنها مشاهده نمی‌شود در نتیجه برنامه خاصی برای مقابله با این ویروس در میان دام و حیوانات وجود ندارد اما در همین راستا عمده فعالیت خود را در مراکز عرضه و بسته بندی متمرکز کرده و آموزش‌های لازم به کارکنان این مراکز برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان بسته بندی و عرضه داده شده است.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان در ادامه با بیان این مطلب که باید برای استفاده از فرآورده‌های دامی خام که به صورت بهداشتی و تحت نظارت دامپزشکی کشتار و عرضه می‌شود بیش از پیش فرهنگ سازی شود گفت: در حال حاضر کمتر از 50 درصد طیور تولید شده در کشتارگاه‌های استان کشتار می‌شوند که این نشان از میزان بالای کشتار غیر بهداشتی و بدون نظارت دارد، در این راستا باید تلاش کنیم که فرهنگ استفاده از فرآورده‌های دامی خام بهداشتی را که دارای تائیدیه دامپزشکی هستند در میان مردم نهادینه کرده تا از شیوع بیماری های مشترک میان انسان و حیوان در جامعه جلوگیری شود .

وی در ادامه از راه اندازی چهارمین کشتارگاه تمام صنعتی استان حداکثر تا شهریور ماه سال آینده در شمال اهواز خبر داد و یاد آور شد: راه اندازی هر کشتارگاه صنعتی می‌تواند آمار مراجعات مردم به بیمارستان ها را به حداقل ممکن برساند.

کنارکوهی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر میزان تلفات طیور 5 درصد بوده که این میزان از حد نرمال جهانی بسیار کمتر است خاطر نشان کرد: در حال حاضر 11 کشتارگاه طیور در استان در حال فعالیت هستند که از این تعداد دو کشتارگاه به صورت تمام صنعتی بوده ور جزو پیشرفته ترین کشتارگاه های کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان این مطلب که در کشور ما صنعت دامپروری قدمتی 4 هزار ساله و جزو صنایع مادر محسوب می‌شود اظهار کرد: در حال حاضر حدود 250 هزار خانوار از صنعت دامپروری امرار معاش می‌کنند و حدود 85 درصد صنعت دامپروری در استان به صورت سنتی انجام می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان گفت: خوزستان یکی از استان های مهم در زمینه دامپروری در کشور است و می‌توان گفت گونه‌هایی که در آن وجود دارد از بینظیر ترین گونه های دنیا محسوب می‌شود که از جمله این گونه ها به گاومیش اشاره کرد، بنابراین هزینه کردن در این صنعت سرمایه گذاری برای آینده است.

کنارکوهی ضمن اشاره به اهمیت و رابطه مستقیم بهداشت دام با سلامت جامعه اظهار کرد: این اداره کل ضمن تامین بهداشت دام در زمان حیات تا بهداشت کشتارگاه‌ها و اماکن عرضه وظیفه تامین سلامت جامعه هدف را نیز برعهده دارد.

وی با بیان این مطلب که صنعت دامپروری صنعتی مادر بوده و مستقیما سفره مردم را تحت پوشش قرار می‌دهد عنوان کرد تولید دام و نهاده های دامی در کشور ما کار سختی نیست.

مدیر کل دامپزشکی خوزستان در خاتمه بیان داشت: تمام تلاش ها و فعالیت های انجام شده در سطح استان مبین این مطلب است که ما همچنان در سنگر سلامت جامعه و امنیت غذایی مردم مجدانه حضور خواهیم داشت.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید