Iranian Agriculture News Agency

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد:

کشت قراردادی 80 هزار تن گندم دوروم کشور

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی استان خوزستان را استانی زراعی و چشم و چراغ زراعت کشور خواند و گفت: چشم انداز زراعت کشور در حال تغییر است و با توجه به آزادسازی نهاده ها و ورود بخش صنعت به عرضه و تقاضا در حال دگرگونی است.

کشت قراردادی 80 هزار تن گندم دوروم کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، جواد وفابخش معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در جلسه کشت‌های پاییزه با محوریت گندم، دانه های روغنی و کشاورزی قراردادی گفت: چشم انداز زراعت کشور در حال تغییر است و با توجه به آزادسازی نهاده‌ها و ورود بخش صنعت به عرضه و تقاضا در حال دگرگونی است. 

وی افزود: حرکت بخش کشاورزی در حال حاضر در دو مسیر حرفه‌ای شدن برای افراد با توانایی بالا در اداره بنگاه‌های اقتصادی و حوزه کشاورزی معیشتی که نسخه ای متفاوت از کشاورزی حرفه‌ای است حرکت می‌کند.

وفابخش در ادامه تصریح کرد: پیش از این واردات ارزان قیمت مانع از ایجاد کشت قراردادی شده بود ولی با رویکرد جدید و توجه به سمت تقاضای محصول این مهم بیشتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه باید از روزی که بذر درخاک وارد می شود مشتری محصول مشخص گردد اظهار داشت: دولت مسئول خرید تضمینی همه محصولات کشاورزی نیست.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: کشت قرادادی از چندین سال پیش برای محصول چغندر قند در کشور اجرا شده و امتحان خود را پس داده است.

وفا بخش با اشاره به اینکه الگوی کشت و میزان تولید یکی از راهکارهای تاثیرگذار بر الگوی مصرف بوده و در دنیا استفاده می شود اذعان کرد: در گیاهان روغنی نیز این مسئله صدق می‌کند. بنابراین کشت قراردادی به تولید کیفی کمک شایانی خواهد کرد.

وی خوزستان را یک استان زراعی و چشم امید زراعت کشور و کشت قراردادی را کلید حل بسیاری از مشکلات دانست و افزود: صنعت باید پشتیبان کشاورز باشد و تداخلات دولت در توافق بین کشاورز و کارخانجات باید به حداقل برسد.

وفابخش با بیان اینکه الگوی کشت قراردادی در کشاورزی سنتی ایران نیز وجود داشته اظهار کرد: در کشورهایی که قطب کشاورزی هستند دولت ها کمترین دخالت ها را دارند.

وی از پیگیری برای قراردادی کردن کشت گندم نیز خبر داد و گفت: سال گذشته 80 هزار تن گندم دوروم به صورت قراردادی کشت شد و 10 درصد بالاتر از قیمت تضمینی خریداری شد.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه بیمه محصول نیز توسط صاحبان صنایع پرداخت می شود تصریح کرد: 9 استان مشمول تفاهم نامه ای خواهند شد که در آن سطح سبزی و صیفی هر استان مشخص خواهد شد و اجرای این تفاهم نامه باعث خواهد شد محصولات استراتژیک نیز در سطح مناسبی کشت شود و مشکل حمل و نقل محصولاتی که تداخل کشت و برداشت دارند مرتفع شود.

جواد وفا بخش نقش نظام صنفی را در این تفاهم نامه بسیار مهم خواند و تصریح کرد: مشارکت بخش خصوصی با دولت یکی از پروتکل های کاری معاونت زراعت است.

وی ادامه داد: برای حل مشکل حمل و نقل محصول چغندر قند با نهادهای مربوطه تفاهم نامه ای منعقد شده است که استان خوزستان نیز جز استان های این تفاهم نامه است.

وفابخش در پایان بیان کرد: باوجود تحریم‌ها بخش کشاورزی تنها بخشی بود که با 8 درصد رشد از سایر بخش های اقتصادی جلوتر است

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید