Iranian Agriculture News Agency

نوروزی بیان داشت:

افزایش ۵۲ درصدی قیمت خرید توافقی خرما نسبت به سال قبل برای حمایت از نخلدارن خوزستان

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که امسال برای حمایت از نخلداران استان شاهد افزایش ۵۲ درصدی قیمت توافقی خرید خرما نسبت به قیمت پایه سال قبل خواهیم بود اظهار کرد: بر اساس توافق به عمل آمده قیمت خرید توافقی برای خرمای درجه یک استان ۷۳ هزار ریال تعیین شد.

افزایش ۵۲ درصدی قیمت خرید توافقی خرما نسبت به سال قبل برای حمایت از نخلدارن خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اعلام این خبر گفت: نهایی شدن قیمت خرید توافقی خرما پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی با حضور نخلداران، اتحادیه تولیدکنندگان خرما، نظام صنفی کشاورزی استان، اتحادیه صادرکنندگان خرما و خشکبار و سایر اعضاء کارگروه تخصصی خرما و آنالیز هزینه های تولید قیمت خرید توافقی خرما در استان نهایی شد. 

وی افزود: براساس توافق بعمل آمده محصول خرمای استان توسط اتحادیه صادرکنندگان خرما و خشکبار استان انجام خواهد شد و قیمت این خرید توافقی برای خرمای درجه یک ۷۳ هزار ریال، برای خرمای درجه دو ۱۵ درصد کمتر بوده و همچنین خرید خرمای درجه ۳ با توافق طرفین تعیین انجام می‌شود. 

نوروزی در ادامه تصریح کرد: نرخ اعلام شده قیمت پایه بوده و حداقل قیمت خرید است همچنین کلیه هزینه های جنبی و تبعی برعهده خریدار است. 

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین خاطرنشان کرد: با تعامل صورت گرفته میان نخلداران، اتحادیه صادرکنندگان خرما و خشکبار و سازمان جهاد کشاورزی، شاهد رشد ۱۲۰ درصدی قیمت خرید توافقی خرما طی دو سال اخیر هستیم.

نوروزی ضمن اشاره به ارقام نخیلات کشت شده در استان گفت: در استان خوزستان بالغ بر ۷۵ رقم انواع نخیلات کشت و کار می‌گردد که از مهمترین آنها می‌توان به استعمران، برحی، زاهدی، گنطار، خضراوی، بریم و کبکاب اشاره کرد.

وی همچنین افزود: سطح زیر کشت نخیلات استان ۴۱ هزار هکتار بوده که ۳۲ هزار ۷۰۰ هکتار آن سطوح بارور می‌باشد و پیش بینی می گردد از این میزان سطح زیر کشت نخیلات استان ۲۳۰هزار تن انواع خارک، رطب و خرما توسط نخلداران تولید و برداشت شود که ۵۰ هزار تن آن خارک و رطب و حدود ۱۸۰هزار تن خرما خواهد بود.

نوروزی در خاتمه بیان کرد: با توجه به شرایط نخیلات استان در سال جاری، برآورد می گردد ۸۰ درصد خرمای تولید شده در استان درجه یک باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید