Iranian Agriculture News Agency

نوروزی عنوان کرد:

مسئولیت جهاد کشاورزی، تامین امنیت غذایی

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: همه ما در مقابل امنیت غذایی، اقتصاد کشور ‌و معیشت مردم مسئول هستیم.

مسئولیت جهاد کشاورزی، تامین امنیت غذایی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، علیرضا جعفرنژادی دبیر کمیته نظارت و بازرسی بر انواع مواد کودی استان در جلسه کمیته نظارت و بازرسی مواد کودی که با حضور سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد گفت: رسالت ما در بخش کشاورزی افزایش تولید محصولات سالم و با کیفیت و جلوگیری از ایجاد نگرانی است.

وی با بیان اینکه تدوین آیین نامه ثبت و کنترل کیفی مواد کودی در سال ۹۳ ابلاغ شد، اظهار کرد: کود یک ماده آلی یا معدنی با منشا طبیعی یا مصنوعی است که به گیاه یا خاک اضافه می‌شود تا یک یا چند عنصر ضروری را به خاک اضافه کند .

جعفرنژادی در ادامه تصریح کرد: فعالیت آزمایشگاه مرجع و آزمایشگاه همکار واحد تجزیه کننده مواد کودی بر اساس آیین نامه است.

دبیر کمیته نظارت و بازرسی بر انواع مواد کودی استان هدف از برچسب گذاری را ارائه اطلاعات به صورت شفاف، منطقی و با جزئیات عنوان و بیان کرد: مشخصات برچسب مواد کودی باید به تاییدیه موسسه خاک و آب برسد.

وی همچنین عنوان کرد: در سال ۹۷ تعداد کودهای تجزیه شده ۳۰۸ مورد بود که ۱۴۴ مورد به تایید رسید و ۱۶۴ مورد نیز تایید نشد همچنین در سال ۹۸ تعداد کودهای تجزیه شده ۱۵۰ مورد بود که ۶۵ نمونه مورد تایید قرار گرفت که این مقایسه نشان می‌دهد کیفیت کود در استان در حال بهبود است.

جعفر نژادی سوء استفاده از کیسه‌های شرکت‌های معروف، عدم تطابق محتوا با برچسب، وجود یک فرمولاسیون کودی با اسامی متعدد در یک شرکت، وجود نمونه‌های کودی بدون شماره در بازارکود، وجود کودهای تاریخ گذشته و با برچسب تقلبی را از مهمترین نتایج حاصل از پایش بازار کود عنوان کرد.

در ادامه جلسه تورج نوروزی سرپرست بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اگر کودی که ماده موثره کمی دارد به خاک اضافه شود در صورتی که ماده مضر دیگری نداشته باشد مانند اضافه کردن خاکستر به خاک بوده و چنین کودی علاوه بر اینکه هیچ تاثیری در تولید ندارد باعث ضرر اقتصادی به کشاورز نیز می‌شود.

وی تصریح کرد: همه ما در مقابل امنیت غذایی اقتصاد کشور و معیشت مردم مسئول هستیم.

مدیر عامل شرکت خدمات حمایتی در ادامه جلسه گفت: این شرکت پس از تامین کود با توجه به سهمیه استان ها آن را در اختیار کارگزاران بخش خصوصی و تعاونی قرار می دهند و کارگزاران نیز بدون هماهنگی مراکز جهاد کشاورزی هیچ کاری را توزیع نمی کنند.

طاهری افزود: بر اساس بخشنامه شرکت خدمات حمایتی به کشاورزی که نامش در سامانه پهنه بندی ثبت نشده هیچ کودی تعلق نمی گیرد و جهت اخذ کود موظف است از طریق سازمان جهاد کشاورزی نام خود را در سامانه ثبت کند‌.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید