Iranian Agriculture News Agency

در جلسه کارگروه ترویج پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور مطرح شد:

اجرای طرح‌های ترویجی راهکاری برای جهش تولید

جلسه کارگروه ترویج پژوهشکده آبزی پروری آب های جنوب کشور به منظور هماهنگی اجرای طرح ترویجی ایجاد مزرعه الگویی پرورش ماهی سی باس در مزارع پرورش برگزار شد.

اجرای طرح‌های ترویجی راهکاری برای جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، جلسه کارگروه ترویج با حضور رئیس کارگروه (رئیس پژوهشکده)، دبیر کارگروه (رابط آموزش و ترویج)، معاونان، رؤسای بخش های تخصصی پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب کشور، مجری طرح ترویجی ایجاد مزرعه الگویی پرورش ماهی سی باس، رئیس اداره میگو و آبزیان دریایی اداره کل شیلات خوزستان و رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگو و جمعی از پرورش دهندگان ماهی سی باس  در پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور با هدف هماهنگی اجرای طرح ترویجی ایجاد مزرعه الگویی پرورش ماهی سی باس در مزارع پرورش میگو چوئبده آبادان برگزار شد. 

در این جلسه هوشمند رئیس پژوهشکده آبزی پروری آب‌های جنوب کشور، ضمن اشاره به نواقص موجود در زنجیره تولید این ماهی، انجام طرح‌های ترویجی را راهکاری در رفع موانع تولید و افزایش رونق آن دانست.

در ادامه جلسه آهنگرزاده، رابط آموزش و ترویج و دبیر کارگروه، از ظرفیت‌های ترویج به ویژه در تهیه برنامه‌های تلویزیونی ترویجی و تولید محتوا برای معرفی طرح و آشنا کردن مردم با این ماهی سخن گفت. 

محمدی‌دوست مجری طرح نیز به معرفی طرح، اهمیت برگزاری، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری برای انجام بهینه آن پرداختند. 

در ادامه،  معلم، رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگو نیز ضمن تقدیر از پژوهشکده برای برگزاری این جلسه و انجام طرح‌های ترویجی، بررسی سه بخش «بهداشت و بیماری ها، بازاریابی و تکثیر» در زنجیره تولید ماهی سی باس را از پژوهشکده خواستار شد. 

وی خاطرنشان کرد: جای خالی الزامات و نکات مهم در پیشگیری از بروز بیماری در این ماهی، افزایش بازارپسندی از طریق فرآوری و کاهش هزینه های تولید از طریق فرموله کردن خوراک ارزان قیمت و بومی سازی تکثیر مولدین به منظور قطع وابستگی به واردات بچه ماهی سی باس از خارج کشور از جمله تنگناها در مسیر تولید و فروش این ماهی است. 

همچنین نخله، رئیس اداره میگو و آبزیان دریایی اداره کل شیلات، نیز یکی از چالش‌های تولید این ماهی در خوزستان را عدم اخذ مجوزهای زیست محیطی خواند و راهکار آن را انجام مطالعه ارزیابی زیست محیطی این گونه در استان توسط پژوهشکده عنوان کرد.

در پایان، مزرعه الگو و مزارع تابعه، زمان انجام هفته انتقال یافته‌های علمی، کارگاه‌های آموزشی، روز مزرعه و جشن برداشت محصول در این طرح مشخص شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید