Iranian Agriculture News Agency

درجلسه استقرار طرح ارتقاء سلامت 5 محصول مهم کشاورزی مطرح شد:

سبد غذایی سبز، با طرح ارتقاء سلامت

مشاور رییس سازمان و مسئول گروه محیط زیست و سلامت غذا در جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که در حال حاضر یک سوم محصولات کشاورزی استان به صورت مدیریت تلفیقی عوامل زیان رسان مزرعه تولید می‌شود گفت: طرح ارتقاء سلامت این 5 محصول از جایگاه ویژه‌ای در سبد سبز غذایی خانوارهای استان و کشور برخوردار است.

سبد غذایی سبز، با طرح ارتقاء سلامت

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، تورج نوروزی سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه استقرار طرح ارتقاء سلامت 5 محصول مهم کشاورزی که با حضور رئیس سازمان، نماینده ولی فقیه در سازمان، مدیران کل ادارات تابعه و معاونان، معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان صدا و سیمای مرکز خوزستان، اعضاء هیات علمی موسسات و مراکز تحقیقات استان و صفی‌آباد دزفول، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، رئیس اندیشگاه سلامت استان، مدیران جهاد کشاورزی شهرستان‌های شوشتر، دزفول، اندیمشک و بهبهان و همچنین کشاورزان پیشرو این شهرستان‌ها و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد با اشاره به تولید چندین ساله محصولات گواهی شده در استان گفت: ترویج و ایجاد امکانات برای عرضه این محصولات دغدغه اصلی تولیدکنندگان محصولات گواهی شده محسوب می‌شود.

در ادامه ژاله کریمی‌نژاد مشاور رئیس سازمان و مسئول گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: با توجه به تعریف امنیت غذایی لازم است غذا برای همه افراد در همه زمان‌ها در دسترس بوده و از نظر اقتصادی، افراد امکان تهیه غذای کافی، سالم و مغذی را برای رفع نیازهای تغذیه‌ای و ترجیح یک غذا به غذای دیگر به منظور داشتن یک زندگی فعال و تندرست داشته باشند، بنابراین امنیت غذایی در گرو استاندارسازی فرآیند تولید محصولات کشاورزی است.

وی همچنین ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و استان تصریح کرد: یک فرد برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مواجهه با انواع بیماری‌ها و به خصوص با ویروس کرونا در شرایط کنونی، باید امنیت غذایی داشته باشد و سلامت محصول، یکی از شروط مهم امنیت غذایی است.

مسئول گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه ضمن اشاره به دیدگاه پدافند غیرعامل عنوان کرد: از دیدگاه پدافند غیرعامل داشتن محصول سالم یک اولویت برای استان و کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان این مطلب که تولید محصول گواهی شده، توسعه کشاورزی ارگانیک و محصولات طبیعی از رویکردهای طرح ارتقا سلامت است افزود: محصولات گواهی شده محصولاتی هستند که تولید آنها بر اساس عدم مصرف و یا استفاده مجاز از نهاده‌های شیمیایی و مطابق توصیه‌های علمی انجام می‌شود.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه تصریح کرد: محصولاتی از جمله پرتقال، خیار بوته‌ای و گلخانه‌ای، گوجه فرنگی بوته‌ای و گلخانه‌ای در دبیرخانه کار گروه سلامت به عنوان 5 محصول گواهی شده استان خوزستان مصوب شده‌اند‌.

کریمی‌نژاد با بیان اینکه استان خوزستان در مدیریت تلفیقی آفات مقام نخست کشور را به خود اختصاص داده است اظهار کرد: در حال حاضر یک سوم محصولات کشاورزی استان به صورت مدیریت تلفیقی عوامل زیان رسان مزرعه تولید می‌شود و ارتقاء سلامت این 5 محصول جایگاه ویژه‌ای در سبد سبز غذایی خانوارهای استان و کشور دارد.

مسئول گروه محیط زیست و سلامت غذا در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به ۴۳۴ برند صادر شده از سال ۹۰ تاکنون در استان نیز اشاره و  اضافه کرد: در حال حاضر در تولید محصولات گواهی شده در استان مشکلی وجود ندارد و بیشتر باید در زمینه فرهنگ‌سازی و بازاریابی برای این محصولات تلاش شود.

در ادامه این جلسه معاون هماهنگی و ترویج کشاورزی  اظهار داشت: ۳۰ سایت الگویی برای ترویج محصولات گواهی شده در استان در نظر گرفته شده که با شروع کشت محصولات پاییزه، فعالیت‌‎ها در این سایت‌های الگویی آغاز خواهد شد.

عباسی به صدور برند که با اخذ هزینه از تولیدکننده انجام می‌شود اشاره و اظهار کرد: باید به وسیله یارانه و حمایت‌های دولت این فرآیند نیز تسهیل و تسریع شود.

مدیر شرکت تاک نیز در این جلسه با بیان اینکه باید رابطه درستی بین صادرکنندگان و تولیدکنندگان در اتاق بازرگانی تعریف شود اظهار کرد: با ستاد تنظیم بازار نیز با اخذ مجوز نرخ‌گذاری می‌تواند کمک شایانی در این زمینه داشته باشد.

حلیم کوتی در ادامه با بیان این مطلب که با ایجاد کشت‌های قراردادی بازار محصولات گواهی شده بهتر فراهم می‌شود بر ایجاد تشکل برای تولیدکنندگان محصولات گواهی شده جهت ارتباط بهتر با دستگاه‌های زیربط نیز تاکید کرد.

همچنین مدیر تعاون روستایی خوزستان نیز بر ایجاد کار گروه مناسب و تخصصی در شهرستان‌ها جهت ایجاد دستورالعمل مناسب در راستای تولید محصولات گواهی شده تاکید کرد و افزود: با تمام ظرفیت‌های موجود از جمله تعاونی‌های تولید و تعاونی‌های روستایی برای تولید و عرضه محصولات سالم و گواهی شده در کنار کشاورزان هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید