Iranian Agriculture News Agency

امیری‌زاده در کمیته فنی بذر استان مطرح کرد:

بذر مهم‌ترین نهاده و پایه و اساس کشاورزی در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که بذر مقوله‌ای بسیار مهم، حساس و آتیه‌ساز در بخش کشاورزی است گفت: بذر یکی از مهمترین نهاده‌ها و پایه و اساس کشاورزی در خوزستان است.

بذر مهم‌ترین نهاده و پایه و اساس کشاورزی در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه کمیته فنی بذر استان که با حضور اعضای این کمیته و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد ضمن اشاره به اهمیت تنوع بذر در تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: بذر یکی از مهمترین نهاده‌ها و پایه و اساس کشاورزی محسوب می‌شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت و پتانسیل نیروی انسانی و منابعی که در مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و صفی‌آباد در اختیار این نیروی انسانی قرار دارد و همچنین تجربه و سوابق درخشان این مراکز، انتظار می‌رود استان خوزستان که مادر کشاورزی کشور محسوب می‌شود به عنوان نمونه و الگو در تولید بذر نیز شناخته شود.

امیری‌زاده در ادامه با بیان این مطلب که استان خوزستان باید در زمینه تولید انواع بذر، پیشرو و پیشگام باشد تصریح کرد: تنوع در تولید بذر محصولات راهبردی از جمله گندم، جو و کلزا باید مد نظر باشد ضمن اینکه حمایت از صنعت بذر استان نیز باید در دستور کار قرار گیرد. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که بذر پایه و اساس کشاورزی محسوب می‌شود و باید روی کیفیت آن دقت شود، گفت: انتظار می‌رود مراکز تحقیقات صفی‌آباد و استان و همچنین شرکت‌های تولید کننده بذر به دنبال بذر با کیفیت و عملکرد بالا باشندتا بتوان در تولید محصولات کشاورزی در استان تحول ایجاد کرد.

وی همچنین طرح یاوران تولید را برای کمک به طرح ملی گندم بنیان و معرفی بذرهای جدید موثر خواند و بر انتقال فرایند دانش در خصوص استفاده از بذور اصلاح شده به کشاورزان توسط مراکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و صفی‍آباد دزفول تاکید کرد.

امیری‌زاده در ادامه بر تولید و معرفی بذر دیم تاکید و عنوان کرد: هر ساله بیش از 200 هزار هکتار از اراضی استان به کشت دیم اختصاص دارد که باید تلاش کنیم به جای استفاده از بذر آبی در کشت دیم، تولید و معرفی بذر دیم نیز در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به جایگاه مهم خوزستان در تولید محصولات کشاورزی کشور گفت: در حال حاضر 400 هزار هکتار از اراضی استان به کشت گندم آبی اختصاص دارد که باید تلاش کنیم که با استفاده از بذرهای مرغوب با عملکرد بالا شاهد افزایش تولید این محصول در واحد سطح باشیم.

امیری‌زاده در خاتمه بیان کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان جزو استان‌های برتر در تولید محصولات کشاوری است باید بتوانیم در زمینه تولید بذر نیز ضمن ایجاد تحول در این زمینه شاهد جهش تولید باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید