Iranian Agriculture News Agency

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد:

پیش‌بینی تولید 230 هزار تن خارک، رطب و خرما در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که پیش بینی می‌شود در سال جاری ۲۳۰ هزار تن خارک، رطب و خرما از سطوح نخیلات استان برداشت شود گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد و نسبت به سال‌های نرمال ۲۰ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد که نسبت به سال‌های گذشته از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است.

پیش‌بینی تولید 230 هزار تن خارک، رطب و خرما در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدارحم امیری‌زاده رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان اظهار کرد:تولیدکنندگان خرما در استان ۱۸ شهرستان بوده که عمده محصول به ترتیب در شهرستان‌های شادگان، آبادان‌، کارون، خرمشهر و بهبهان تولید می‌شود.

وی ضمن اشاره به سطح زیر کشت نخیلات در استان افزود: کل سطح زیر کشت نخیلات استان ۴۱ هزار هکتار است که از این میزان ۸ هزار هکتار نهال و ۳۳ هزار هکتار نخیلات بارور هستند.

امیری زاده در ادامه تصریح کرد: ارقام غالب نخیلات استان شامل استعمران، برحی، زاهدی، گنطار، خضراوی، بریم، خاصی و کبکاب هستند که طی چند سال اخیر 2 رقم تجاری مجول و پیارم نیز به سطوح توسعه نخیلات استان اضافه شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که پیش بینی می‌شود در سال جاری ۲۳۰ هزار تن خارک، رطب و خرما از سطوح نخیلات استان برداشت شود گفت: این میزان نسبت به سال گذشته ۳۲ درصد و نسبت به سال‌های معمول ۲۰ درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد که نسبت به سال‌های گذشته از کیفیت بسیار مطلوبی برخوردار است.
 

1592973010

 

وی عنوان کرد: با توجه به شرایط مناسب تولید در سال جاری برآورد می‌شود میزان تولید خارک و رطب در استان به ۵۰ هزار تن برسد که نسبت به سال گذشته شاهد رشد ۲۵ درصدی این محصول در استان خواهیم بود.

امیری زاده ضمن اشاره به ارقام خارک و رطب تولید شده در استان بیان داشت: عمده ارقام خارک و رطب تولیدی استان شامل استعمران، برحی و بریم است که این ارقام حدود ۳۰ درصد بازار داخل کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی همچنین اظهار کرد: طی چند سال گذشته مشکلاتی از جمله شوری و کم آبی و عارضه هایی نظیر ریزگردها موجب کاهش محصول تولیدی نخیلات استان شده بود که با اقدامات موثر سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نظیر پیگیری و مطالبه حق آبه نخیلات آبادان، خرمشهر و شادگان، انجام توصیه‌های ترویجی و آموزش کافی به نخلداران توسط همکاران اجرا و تحقیقات، اجرای شبکه مراقبت و پایش عوامل زیان‌رسان و عارضه‌های نوظهور مانند خشکیدگی برگ نخیلات و توصیه‌های به موقع به باغداران و تامین نهاده‌های مورد نیاز نخلداران، تامین و توزیع نهال تجاری یارانه‌دار، بهسازی و لایروبی انهار منجر به افزایش تولید این محصول گردید.

 

unnamed (4)

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: هرساله نیز این سازمان با دعوت از تولیدکنندگان و صنایع وابسته به خرما و برگزاری جلسات متعدد، نسبت به تعیین قیمت خرید توافقی، همچنین انجام خرید حمایتی در صورت لزوم، حمایت لازم از تولیدکنندگان را بعمل می‌آورد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید