Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد خبر داد:

پیش‌بینی تولید 1.2 میلیون تن ذرت دانه‌ای در افق 1404 در خوزستان

مشاور ارشد رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در حال حاضر در استان خوزستان حدود 400 هزار تن ذرت دانه‌ای و حدود یک میلیون تن ذرت سیلویی و علوفه‌ای تولید می‌شود که این میزان در افق 1404 و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به 150 هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید حدود 1.2 میلیون تن ذرت دانه‌ای و حدود 2 میلیون تن ذرت سیلویی و علوفه‌ای ارتقاء خواهد یافت.

پیش‌بینی تولید 1.2 میلیون تن ذرت دانه‌ای در افق 1404 در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی نژاد مشاور ارشد رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به ویژگی‌های کشت ذرت گفت: کشت ذرت بدلیل ویژگی‌های بسیار زیاد، به ویژه قدرت سازگاری با شرایط اقلیمی گوناگون بسیار زود در تمام دنیا گسترش یافت و در خال حاضر جایگاه سوم را بعد از گندم و برنج از نظر سطح زیر کشت به خود اختصاص داده و در بین غلات بدلیل عملکرد بالایی که در واحد سطح دارد به عنوان سلطان غلات نام گرفته است. 

وی افزود: ذرت از جمله محصولات خوراکی مهم در جهان به شمار می‌رود اما در ایران بیشتر در خوراک دام و طیور استفاده می‌شود و سهم 70 درصدی در قیمت تمام شده تولید محصولات پروتئینی دارد. قاسمی نژاد در ادامه با بیان این مطلب که در حال حاضر محصول ذرت چهارمین کالای عمده وارداتی کشور است تصریح کرد: ایران ششمین کشور وارد کننده ذرت در جهان محسوب می‌شود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در وزارت متبوع، در افق 1404 سطح زیر کشت ذرت دانه‌ای در کشور 400 هزار هکتار تدوین شده و با برآورد عملکرد میانگین ذرت دانه‌ای به مقدار 8 هزار و 250 کیلوگرم در هکتار شاهد تولید 3.3 میلیون تن خواهیم بود.

 مشاور ارشد رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین اظهار کرد: سالانه بیش از 10 میلیون تن ذرت سیلویی در کشور تولید شده و به صورت مستقیم توسط مصرف‌کنندگان خریداری می‌شود.

قاسمی نژاد گفت: در راستای ارتقای سطح و تولید ذرت دانه‌ای در افق 1404 اعمال برخی فاکتورهای به‌زراعی و به‌نژادی از جمله بکارگیری شیوه آبیاری نوین (تیپ)، الگوی کشت مناسب برای هر منطقه، کشت نشایی، افزایش راندمان آبیاری، ارتقاء مکانیزاسیون، تغذیه متعادل و تکمیلی، تنوع ارقام و استفاده از ارقام پر پتانسیل میان‌رس، خاک ورزی حفاظتی و قیمت تضمینی متناسب با هزینه ها از الزاماتی است که باید به آنها توجه شده و به اجرا در آیند. 

وی ضمن اشاره به تولید ذرت در استان یادآور شد: در حال حاضر در استان خوزستان حدود 400 هزار تن ذرت دانه‌ای و حدود یک میلیون تن ذرت سیلویی و علوفه‌ای تولید می‌شود که این میزان در افق 1404 و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده به 150 هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید حدود 1.2 میلیون تن ذرت دانه‌ای و حدود 2 میلیون تن ذرت سیلویی و علوفه‌ای ارتقاء خواهد یافت.

مشاور ارشد رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر حدود 38 درصد ذرت دانه‌ای کشور در استان خوزستان تولید می‌شود. 

قاسمی نژاد با بیان این مطلب که در برنامه‌ریزی سال زراعی 99 – 1398 سطح زیر کشت این دانه معادل 75 هزار هکتار برآورد شده است بیان داشت: تا کنون 6 هزار 110 هکتار معادل کمتر از 8 درصد این میزان در استان کشت شده و این در حالیست که تاکنون حدود 40 درصد تاریخ کشت توصیه شده سپری شده است، لذا باتوجه به تاکید بر رعایت تاریخ کاشت از یک سو و کشت سطح تعیین شده برای شهرستان‌ها به عنوان کف کار از سوی دیگر، از مدیران ستادی شهرستان‌ها، مسئولین پرتوان مراکز خدمات و کارشناسان پرتلاش پهنه تقاضا می‌شود اقدام به باقیمانده سطح کشت در تاریخ کشت توصیه شده کنند. 

وی گفت: یکی از دلائل عقب ماندن کشت نسبت به تقویم زمانی تاریخ کاشت عدم تامین کودهای فسفره و پتاسه بوده که با هماهنگی محققان تغذیه راهکارهای ذیل پیشنهاد می‌شود.

1)با توجه به شرایط استفاده از کودهای دامی توصیه شده براساس آزمون خاک از یک تا دو تن (پوسیده غیر شور) و برنامه کودی تغذیه متعادل در صورت وجود کودهای فسفری و پتاسیمی استفاده از 150 – 100 کیلوگرم، کود سوپرفسفات تریپل و 200-150 کیلوگرم، کود سولفات پتاسیم قبل از کشت (اگر به صورت کودکاری انجام شود 30 درصد می‌توان توصیه را کاهش داد) و استفاده از کود اوره در چهار تقسیط مساوی آب دوم، 4 تا شش برگی، ده برگی (قبل از ظهور گل نر) و ظهور گل‌های نر.

میزان توصیه عمومی کود اوره 400 – 350 کیلوگرم برای عملکرد 10 تن بلال است. 

2)با توجه به عدم وجود کودهای فسفره و پتاسیمی در بازار استفاده از کودهای زیستی متناسب با هر مرحله رشد توام با کودهای اسید هیومیکی در سه تا چهار مرحله اصلی به همراه تغذیه تکمیلی توصیه می‌شود.

3)تغذیه تکمیلی ذرت:

•    استفاده از کودهای فسفر بالا و اسیدهیومیک و جلبکی با آب دوم یا سوم

•    استفاده از کوهای آهن و اسید آمینه ریز مغزی در مرحله 4 تا شش برگی 

•    استفاده از کودهای بالنس نظیر 20 -20-20 ( سه بیست) در مرحله قبل از ظهور گل نر و استفاده از کود پتاس بالا در مرحله ظهور گل نر تا پرکردن دانه.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید