Iranian Agriculture News Agency

امیری زاده عنوان کرد:

خوزستان یاری‌رسان بخش کشاورزی کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: سالانه 250 هزار تن ذرت مورد نیاز استان است، این در حالی است که 500 هزار تن محصول ذرت در استان تولید می‌شود و این نشان می‌دهد استان خوزستان، استانی ملی است که علاوه بر نیاز خود یاری‌رسان بخش کشاورزی کشور است.

خوزستان یاری‌رسان بخش کشاورزی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، خدا رحم امیری زاده رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به همراه نائب رئیس و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از انبارهای ذرت و دانه های روغنی بندر امام خمینی (ره) بازدید کرد.

خدارحم امیری زاده در جلسه‌ای که در بندر امام خمینی (ره) با حضور نائب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی برگزار شد گفت: استان خوزستان قلب انرژی و کشاورزی کشور است و بندر امام خمینی (ره) بزرگترین فله بار بندر کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: بیش از 17 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با پیگیری نمایندگان و در صورت اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در استان و در چشم انداز 1410 این میزان به بیش از 30 میلیون تن خواهد رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه استان خوزستان تأمین کننده نان بیش از 11 و نیم میلیون نفر، 45 درصد شکر کشور، تامین کننده برنج 13 میلیون نفر است اظهار داشت: ظرفیت‌های موجود در استان نیاز به توجه و اعتبار بیشتر دارد.

امیری زاده بخش کشاورزی را دارای دو بال زراعت و دام دانست و افزود: استان خوزستان دارای 6.2 میلیون واحد دامی در گوشت قرمز، رتبه دوازدهم در تولید شیر و رتبه نهم در تولید عسل است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد وابستگی در محصول ذرت وجود دارد تصریح کرد: 12 میلیون تن نهاده دامی وارد کشور می‌شود و 7 میلیون تن نهاده نیز در داخل کشور تولید می‌شود که با اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری می‌توان واردات را به حداقل رساند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، با اشاره به اینکه در سویا 95 درصد و در جو 50 درصد وابستگی وجود دارد گفت: ریشه  نوسانات قیمت‌ها در کمبود کالاهای اساسی و استراتژیک مانند ذرت، سویا و جو است .

وی ادامه داد: 250 هزار تن ذرت در سال نیاز استان می‌باشد و این در حالی است که در  استان 500 هزار تن محصول ذرت تولید می‌شود و این نشان می‌دهد استان خوزستان، استانی ملی است که علاوه بر نیاز خود یاری‌رسان بخش کشاورزی کشور است.

امیری زاده به نیاز 560 هزار تنی نهاده‌های دامی استان اشاره و اظهار کرد: از نمایندگان مجلس شورای اسلامی دعوت می‌شود که مشکلات بخش کشاورزی استان را آسیب‌شناسی کنند .

وی ادامه داد: با وجود 8 سد و ذخیره 22 میلیارد متر مکعبی آب اجازه پرورش ماهی در قفس به استان داده نمی‌شود در حالیکه مجوز این نوع پرورش ماهی در سد کارون 3 که مجاور سد کارون 4 است داده شده است.

امیری زاده در خاتمه با بیان اینکه با وجود تکنولوژی و ظرفیت‌هایی که در بخش باغبانی وجود دارد می‌تواند جهش تولید را به دنبال داشته باشد گفت: تسهیلات خوبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در بخش باغبانی و کشت‌های گلخانه‌ای اعطا شده که در صورت تداوم این تسهیلات جهش تولید در بخش باغبانی را شاهد خواهیم بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید