Iranian Agriculture News Agency

سید احمدی اظهار کرد:

افزایش بهره‌وری آب، اولویت شلتوک‌کاری خوزستان

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که تا کنون در 121 هزار هکتار از مزارع استان شلتوک کشت شده است گفت: با هدف افزایش بهره‌وری آب 51 هزار هکتار از این میزان به روش خشکه کاری کشت شده است.

افزایش بهره‌وری آب، اولویت شلتوک‌کاری خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، برداشت 900 هزار تن شلتوک در سال زراعی 99-98 و استقبال کشاورزان از کشت شلتوک در استان خوزستان دولت را بر آن داشت تا فرصتی دیگر برای کشت برنج به کشاورزان خوزستانی اختصاص دهد.

سید احمدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای کشاورزی استان سطح زیر کشت برنج برای سال زراعی جاری 128هزار هکتار بوده که از ابتدای فصل کشت تاکنون 121 هزار هکتار شلتوک در شالیزارهای استان کشت گردیده است.

وی افزود: در حال حاضر بیشترین سطح زیر کشت شلتوک در شهرستان‌های شوش، شوشتر، اهواز و دشت آزادگان انجام شده است.

سید احمدی با بیان اینکه تاکنون 51 هزار هکتار شلتوک به صورت خشکه کاری کشت شده اظهار داشت: در این روش حداقل بین 20 تا 25 درصد نسبت به کشت معمول در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه تصریح کرد: افزایش بهره‌وری آب یکی از اولویت‌های بخش کشاورزی بوده و روش خشکه کاری یکی از روش‌های غالب کشت برنج استان در سال های آینده خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سال جاری علاوه بر ارقام عنبربو نجفی و محلی چمپا ارقام جدید فجر و شمیم نیز در استان کشت شده است عنوان کرد: دو رقم جدید از نظر عملکرد و تحمل شرایط شوری و گرما در حال بررسی است.

سید احمدی یکی دیگر از روش‌های کشت برنج در استان را با استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری از جمله آبیاری کم فشار تیپ عنوان و اضافه کرد: این روش در شهرهای با دمای پایین‌تر نتایج مطلوب‌تری را به دنبال خواهد داشت.

حمزه حاصلی کشاورز اهل شوش بیش از یک دهه است که از روش آبیاری تیپ برای مزارع خود استفاده می‌کند .

او در این باره می‌گوید: عملکرد محصولی مانند گندم، ذرت و صیفی‌جات با استفاده از این روش حدود 1.5 برابر افزایش داشته است.

حاصلی که سال گذشته 10 هکتار از اراضی خود در منطقه فتح المبین شوش را به کشت شلتوک اختصاص داده است اظهار داشت: عملکرد شلتوک در مزرعه وی با استفاده از این روش 4 هزار و 200 کیلوگرم در هکتار بوده در حالیکه عملکرد منطقه 3 هزار و 800 کیلوگرم در هکتار بوده است.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مزایای این روش جلوگیری از هدررفت مواد مغذی به گیاه است است در صورتیکه در روش غرقابی حدود 30 درصد از مواد مغذی کود همراه آب از زمین بیرون می‌رود.

لازم به یادآوری است، این کشاورز در سال 1387 تسهیلات بلاعوض آبیاری نواری را از سازمان جهاد کشاورزی خوزستان دریافت کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید