Iranian Agriculture News Agency

در جلسه کشت‌های تابستانه مطرح شد:

تولید 17.9 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سال جهش تولید

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان گفت: هر ساله شاهد جهش تولید در استان خوزستان بوده‌ایم به طوری که تولید انواع محصولات کشاورزی از 12 میلیون تن در سال 92 به 17.9 میلیون تن ارتقاء یافته است.

تولید 17.9 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در سال جهش تولید

به گزارش خبر نگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی نژاد مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید گفت: با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در استان هر ساله جهش تولید در استان صورت گرفته است به طوری که میزان تولید محصولات کشاورزی از ۱۲ میلیون تن در سال ۹۲ به 17.9 میلیون تن رسیده است. 

وی با بیان اینکه کشت تابستانه اولین کشت اساسی استان در سال جهش تولید است اظهار داشت: این برنامه کشت بر اساس فاکتورها و جلسات متعدد فنی، مدیریتی و حاکمیتی مانند آب ذخیره شده پشت سدها، تراکم کشت و اصول به زراعی تدوین شده است. 

قاسمی نژاد نظارت مستمر بر کشت، انتقال دانش فنی و یافته‌های تحقیقاتی را بسیار لازم و ضروری دانست و افزود: کشت برنج در سال جاری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید در همه مناطق به روش خشکه‌کاری کشت گردد. 

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین به کشت برنج به صورت کشاورزی حفاظتی اشاره و تصریح نمود: حفظ رطوبت، سبزی یکنواخت، حاصلخیزی خاک و کشت در بقایای گندم و دیگر محصولات از مزایای استفاده از این روش کشت می باشد. 

وی رعایت تاریخ کشت را در عملکرد کشت بعد بسیار مهم و مثبت برشمرد.  

قاسمی نژاد به تغذیه متعادل در کشت برنج نیز اشاره و تاکید کرد: در مناطقی که هدر رفت آب بالاست برنج کشت نشود. 

وی به تولید ۳۸درصد ذرت دانه ای و ۱۵ درصد ذرت علوفه ای کشور در استان اشاره کرد و گفت: اگر ذرت به اندازه کافی کشت نگردد صنعت طیور با مشکل مواجه خواهد شد. 

قاسمی نژاد در پایان به معرفی ۳ شرکت در شوش و ۲ شرکت در بهبهان جهت ورود ۵ هزار تن بذر گندم دروم از ایلام به استان نیز اشاره کرد و افزود: استان خوزستان برای تولید گندم دروم از پتانسیل بالایی برخوردار است و منبع تولید گندم دروم محسوب می شود.

در ادامه جلسه سید احمدی مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه کشت‌های تابستانه که با حضور رئیس سازمان برگزار شد گفت: برداشت محصولات پاییزه در استان رو به پایان است و در مجموع 2 میلیون و ۷۳ هزار تن گندم، کلزا و چغندرقند از کشاورزان خریداری شد که یک میلیون و 206 هزار تن از این میزان مربوط به خرید گندم می‌باشد. 

وی با بیان این مطلب که تا کنون  ۶۸ هزار تن کلزا نیز از کشاورزان خریداری شد که این میزان نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد رشد داشته است افزود: ۸۰۰ هزار تن چغندر قند نیز تاکنون به کارخانجات قند حمل شده که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، این میزان تولید را نشان ثبات تولید دانست و اظهار داشت: ۴۳۴ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت تابستانه تخصیص یافته که ۲۷۴ هزار هکتار زراعی و ۱۶۰ هزار هکتار به کشت دائمی اختصاص یافته است که تا کنون ۶۶ هزار هکتار کشت در اراضی استان صورت گرفته است. 

سید احمدی در ادامه اظهار کرد: برنج با حداکثر ۱۳۰ هزار هکتار بیشترین سطح کشت تابستانه را به خود اختصاص داده است. 

وی نیاز آبی کشت‌های تابستانه را 4.7 میلیارد مترمکعب عنوان و اضافه کرد: کودها مهمترین نهاده مورد نیاز کشت تابستانه بوده که تا کنون تمام کود اوره مورد نیاز تامین شده و کودهای فسفات و پتاس نیز از طریق کشتی به زودی وارد استان می‌شود. 

سیداحمدی بر کشت برنج در سطح مصوب، عدم کشت برنج در کشت و صنعت‌ها، اولویت کشت برنج در تمام مناطق به صورت خشکه کاری، کنترل و پایش مصرف کودهای شیمیایی و تهیه برش دهستانی کشت محصولات تابستانه در شهرستان‌ها و اجرای آن تاکید کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید