Iranian Agriculture News Agency

همزمان با ششمین روز از هفته جهاد کشاورزی علی کرد اظهار کرد:

آموزش، قلب تپنده کشاورزی دانش بنیان

مدیر هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همزمان با هفته جهاد کشاورزی ضمن اشاره به برگزاری سالانه ده‌ها هزار نفر روز کلاس‌های ترویجی و مهارتی گفت: یکی از وظایف مهم ترویج، افزایش دانش و مهارت فنی کشاورزان استان بوده و برگزاری اینگونه کلاس‌ها نقش بسزایی در دانش محور کردن کشاورزی دارد.

آموزش، قلب تپنده کشاورزی دانش بنیان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، علی کرد مدیر هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همزمان با ششمین روز از هفته جهاد کشاورزی که به عنوان کشاورزی، نوآوری و دانش محوری نامگذتری شده است گفت: کشاورزی مانند بسیاری از شغل‌های دیگر نیاز به مهارت، دانش و آگاهی دارد.

وی با بیان اینکه کشاورز با موجود زنده سروکار دارد و باید بتواند تا زمان برداشت، برای افزایش کمی و کیفی محصول، مراقبت‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهد افزود: کشاورز باید از علم روز برخوردار باشد و درکنار دانش کشاورزی، با تلفیق هنر و خلاقیت، نوآوری را نیز در کشاورزی ایجاد نماید تا بتواند در توسعه کشاورزی نقش خود را ایفا کند.

علی کرد در ادامه تصریح کرد: یکی از فعالیت‌های مهم ترویج، افزایش دانش و مهارت کشاورزان است که در نظام نوین ترویج کشاورزی که بانی آن وزیر جهاد کشاورزی بوده به آن پرداخته شده است.

مدیر هماهنگی و ترویج کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین به تالار کشاورزی که سامانه جامع با دسترسی آسان برای همه کشاورزان کشور است نیز اشاره کرد و اظهار کرد: کشاورزان از این طریق می‌توانند تمام نشریات و بروشورهای بارگذاری شده استان‌ها را مشاهده کنند علاوه بر آن از طریق برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی، ترویجی، روز مزرعه، هفته انتقال یافته‌ها، سایت‌های الگویی و بازدیدهای ترویجی، آخرین یافته‌های علمی، تحقیقاتی و پژوهشی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که در برخی موارد نیز انتقال این یافته‌ها از سوی کشاورزان خبره انجام می‌شود و دیگر کشاورزان تحت پوشش آنها قرار می‌گیرند و بدین طریق دانش روز به همه کشاورزان منتقل می‌شود.

وی تأکید کرد: کشاورزی که از دانش بیشتری برخوردار باشد شاهد افزایش عملکرد بهتری نیز در محصول خود خواهد بود و ما نیز برای تشویق آنها هرساله تعدادی از این کشاورزان را به عنوان کشاورز نمونه معرفی می‌کنیم.

کرد به برگزاری سالانه ده‌ها هزار نفر روز کلاس‌های ترویجی و مهارتی اشاره نمود و اضافه کرد: برگزاری این گونه کلاس‌ها نقش بسزایی در دانش محور کردن کشاورزی استان دارد.

وی در خاتمه تصریح کرد: همه ما ضمن داشتن دیدگاه ترویجی باید به این باور دست یابیم که از رییس سازمان تا مدیر و کارشناس همه به نوعی مروج هستیم زیرا مدیری که دیدگاه ترویجی داشته باشد می‌تواند بیشترین خدمت را به کشاورز کند چنانچه در شهرستان‌هایی که مدیران و معاونین دیدگاه ترویجی بیشتری داشتند رونق و توسعه کشاورزی نیز بیشتر بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید