Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد عنوان کرد:

کود سبز، جایگزینی مناسب برای آتش زدن مزارع

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن تاکید بر استفاده از کود سبز گفت: استفاده از این کود پس از برداشت محصولات پاییزه می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای آتش زدن مزارع باشد.

کود سبز، جایگزینی مناسب برای آتش زدن مزارع

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:  کشت خانواده حبوبات به صورت کود سبز در راستای حفظ حاصلخیزی خاک، افزایش بقایای گیاهی در جهت بالا بردن نفوذپذیری خاک، افزایش ظرفیت رطوبت‌پذیری خاک و ایجاد تخلخل و وجود بیشتر اکسیژن در خاک، مساعد کردن فضایی برای رشد گیاه و افزایش عملکرد در جهت پایداری تولید اهمیت بسزایی دارد.

وی افزود: پس از کشت و زمانی که گیاه در مرحله اولیه گلدهی قرار می‌گیرد دیسک زده شده و گیاه وارد خاک می‌شود که با توجه به بافت نرمی که خانواده حبوبات دارند یکی از کودهای سبز عالی است که باعث افزایش هوموس و مواد آلی خاک می‌گردد و از آنجایی که ریشه حبوبات تثبیت کننده ازت هستند و روی ریشه آنها تثبیت کننده باکتری است ازت هوا را گرفته و آن را به فرم قابل جذب برای گیاه تبدیل می‌کنند.

قاسمی‌نژاد در ادامه با بیان اینکه مقداری از این ازت صرف گیاه و مقداری در خاک ذخیره می‌شود اظهار داشت: این ازت در عملکرد گیاه بعدی تاثیر مثبت دارد و علاوه بر آن از حبوبات استفاده اقتصادی و در مصرف کود شیمیایی در گیاه بعد نیز صرفه‌جویی می‌شود .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه منبع معدنی برای کود ازته وجود ندارد اضافه کرد: یکی از روش‌های مناسب برای تثبیت عنصر ازت به عنوان پرمصرف‌ترین عنصر در گیاهان زراعی و باغی کود سبز می باشد که در خوزستان این نوع کود توسط ماش تولید می‌شود.

وی تصریح کرد: دو رقم ماش هندی به نام هایMH421  وsml668   وجود دارد که بسیار زودرس هستند و دوره رشد آنها 40 روز بوده و می‌توان بعد از برداشت محصول پاییزه تا پیش از کشت محصول تابستانه مانند ذرت و برنج آنها را کشت کرد که در اینصورت هم برداشت دانه خواهیم داشت و هم بقایای این محصول (ماش) باعث افزایش حاصلخیزی و هوموس خاک خواهد شد و خاک به راحتی برای کشت بعدی بدون عملیات خاک‌ورزی آماده می‌کند.

قاسمی نژاد از دیگر مزایای گیاه ماش را که از خانواده لگوم‌ها هستند علاوه بر حاصلخیز نمودن و وارد شدن ازت به خاک از بین بردن علف‌های هرز در کشت بعدی عنوان و اظهار داشت: سال گذشته در حدود 17 هزار هکتار از مزارع استان از کود سبز استفاده شد.

وی با اشاره به اینکه آتش زدن کاه و کلش علاوه بر آلودگی محیط زیست خاک را فقیر می کند بیان داشت: عملیات خاک ورزی حفاظتی که شامل بی خاک ورزی و کم خاک ورزی می باشد در راستای جلوگیری از آتش زدن کاه و کلش نقش بسزایی دارد.

قاسمی نژاد در پایان به کشاورزان توصیه کرد کشت برنج را به صورت خشکه کاری انجام دهند و از کود سبز قبل از کشت استفاده نمایند تا علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف آب از آتش زدن بقایای گیاهی نیز جلوگیری شود.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید