Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد خبر داد:

جهش تولید روغن با کنجد ناشکوفا

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که با تولید این رقم علاوه بر تامین بذر مورد نیاز استان بخش عمده‌ای از نیاز بذری کشور را نیز تامین می‌کند گفت: با معرفی رقم ناشکوفا تحول عظیمی در توسعه کشت کنجد اتفاق خواهد افتاد.

جهش تولید روغن با کنجد ناشکوفا

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان،محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: گیاه کنجد با نام علمی L.Sesamum indcum از جمله گیاهان بومی ایران است که از قرن‌ها پیش در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر کشور کشت می‌شده و دارای نیاز آبی کم، گرمادوست و همچنین مقاومت زیادی به خشکی و گرما دارد.

و افزود: از جمله مزایای کنجد می‌توان به اهمیت فراوان این محصول در توسعه کشاورزی مناطق خشک و نیمه خشک به عنوان یک کشت تابستانه، زراعت دوم در تناوب با غلات و نباتات جالیزی و اهمیت بسزایی که در توسعه کشاورزی پایدار دارد اشاره کرد.

قاسمی‌نژاد در ادامه تصریح کرد: کشت این محصول به دلیل برداشت سخت و غیرمکانیزه در چندین سال اخیر به شدت در استان و کشور کاهش یافت و از آنجا که دانه این گیاه دارای حدود 25 درصد پروتئین و بین 45 تا 60 درصد روغن است صنایع فرآوری را تحت تاثیر قرار داد.

وی گفت: با توجه به فواید بیشمار این محصول از جمله کمک به خودکفایی روغن کشور، نیاز صنایع برای تولید انواع مشتقات این محصول از جمله حلوا، شیرینی و شکلات و .... از یک طرف و مشکلات برداشت غیرمکانیزه آن از سوی دیگر به کمک مجری طرح دانه‌های روغنی کشور و معاونت زراعت وزارت متبوع در یک پروسه زمانی چند ساله رقمی از کنجد با ویژگی‌های خاص در کشت و صنعت شهید رجایی دزفول تولید، بررسی و ازدیاد یافت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین خاطرنشان کرد: این رقم که به عنوان کنجد ناشکوفا و با نام مهاجر تولید شده است قابلیت کاشت، داشت و برداشت را به صورت کاملا مکانیزه دارد که مشکلات و مشقات ذکر شده برداشت را کاملا مرتفع کرده است.

قاسمی نژاد در ادامه ضمن اشاره به ارزش اقتصادی این محصول بیان داشت: کشت این محصول بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه بوده و می‌تواند در الگوی کشت تابستانه استان و کشور قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خاتمه گفت: در حال حاضر 180 هزار کیلوگرم از بذر رقم ناشکوفای کنجد در کشت و صنعت شهید رجایی شهرستان دزفول تولید شده که علاوه بر تامین بذر مورد نیاز استان بخش عمده‌ای از نیاز بذری کشور را نیز تامین کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید