Iranian Agriculture News Agency

محمد قاسمی نژاد عنوان کرد:

کمک 290 هزار میلیارد ریال به تولید ناخالص ملی کشور از تولیدات بخش کشاورزی خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به تولید 17.2 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان گفت: این میزان تولید انواع محصول کشاورزی در استان علاوه بر تامین امنیت غذایی کشور بیش از ۲۹۰ هزار میلیارد ریال به تولید ناخالص ملی کشور می افزاید.

کمک 290 هزار میلیارد ریال به تولید ناخالص ملی کشور از تولیدات  بخش کشاورزی خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان در جلسه شورای کشاورزی که به ریاست استاندار خوزستان برگزار شد اظهار کرد: تولید انواع محصولات کشاورزی استان در سه فصل بهاره، تابستانه، پاییزه و باغبانی 17.2 میلیون تن بوده که در سطحی معادل یک میلیون و ۳۱۰ هزار هکتار از اراضی استان کشت شده است. 

وی افزود: این میزان تولید انواع محصول کشاورزی در استان علاوه بر تامین امنیت غذایی کشور بیش از ۲۹۰ هزار میلیارد ریال به تولید ناخالص ملی کشور می افزاید. 

قاسمی نژاد در ادامه با بیان اینکه ۱۶۰ هزار خانوار بهره‌بردار در بخش کشاورزی استان به صورت مستقیم کسب درآمد دارند گفت: همچنین صنایع جانبی، مشتقات فراوانی که در راستای تولید محصولات وجود دارد، حمل و نقل و بخش خدماتی که از  بخش کشاورزی استان به حرکت در می‌آید باعث موج عظیمی از اشتغال در استان و کشور شده است. 

معاون بهبود تولیدات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: در سال زراعی گذشته درجه حرارت‌های منفی ۴ تا ۵ درجه در رشد فیزیولوژیک گندم تاثیر منفی داشته به طوریکه ۱۱۰ هزار هکتار گندم آبی و ۵۰ هزار هکتار گندم دیم تحت تاثیر این عامل قرار گرفت. 

وی در ادامه عنوان کرد: با توجه به ترسالی سال گذشته بیماری‌ها و آفات مختلفی را نیز شاهد بودیم که در این راستا ۲۳۵ هزار هکتار عملیات قارچ‌کشی در مزارع گندم انجام و از هدر رفتن حدود ۲۰۰ هزار تن گندم جلوگیری شد. 

قاسمی‌نژاد با بیان اینکه بیماری‌های قارچی نیز از اواخر اسفند ماه در مزارع استان مشاهده شد اظهار داشت: علاوه بر انواع بیماری‌های گیاهی با سایر عوامل زیان‌رسان ازجمله آفت ملخ صحرایی در سطح  ۶ هزار هکتار و افاتی چون مینوز و سوسک سیاه و قهوه‌ای در ۱۸۸ هزار هکتارو علف های هرز در سطح ۵۸۱ هزار هکتار توسط انواع دستگاه‌های سمپاش بصورت هوایی و زمینی مبارزه شد.

این مقام مسئول اضافه کرد: با تولید ۸۰۰ هزار تن بذر کلزای هیبریدی در کشت و صنعت رجایی نیاز کشور به این بذر در استان‌های مختلف تامین می‌شود. 

معاون بهبود تولیدات کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین با اشاره به روند رو به رشد تولید چغندر قند در استان از یکصد هزار تن در سال ۹۳-۹۲ به یک میلیون تن در سال جاری گفت: در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در افق ۱۴۱۰ سطح کشت چغندر قند در استان به ۶۵ هزار هکتار، تولید به ۶ میلیون تن و تولید شکر سفید از چغندرقند به ۷۵۰ هزار تن خواهد رسید که با احتساب شکر سفید تولید شده از نیشکر این میزان به یک و نیم میلیون تن افزایش خواهد یافت که در واقع بیش از ۶۸درصد نیاز کشور است. 

قاسمی‌نژاد سطح زیر کشت کلزای استان را ۴۵ هزار هکتار عنوان کرد و اظهار کرد: کل سطح قابل برداشت گندم آبی ودیم در استان ۴۷۳ هزار هکتار  می باشد که  تاکنون یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن دانه با کیفیت گندم بعنوان گندم مازاد خریداری شده است .

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن گندم از مزارع استان تولید و برداشت و یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن خرید از کشاورزان انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خاطرنشان کرد:  تا کنون برداشت چغندر قند از سطح 4 هزار هکتار از مزارع استان انجام شده که این میزان ۳۰ درصد کل محصول بوده و حدود ۷۰درصد محصول هنوز در زمین است در حالیکه ۵۰ درصد زمان کشت را از دست داده‌ایم و درصورت عدم تامین کافی کامیون برای حمل به کارخانجات با توجه به فسادپذیری غده چغندر قند خسارت سنگینی به کشاورزان وارد می‌شود. 

قاسمی‌نژاد از عدم تامین سوخت کمباین‌ها، تراکتورها و ماشین‌آلات کشاورزی به عنوان یکی از مشکلات برداشت، حمل و کشت تابستانه پیش رو نام برد و افزود: سال گذشته ۲۹۲ میلیون لیتر سهمیه سوخت به ماشین‌آلات کشاورزی و ۳۰ میلیون لیتر به کمباین‌ها اختصاص داده شد که امسال این میزان علیرغم ارتقا سطح زیر کشت به ۲۱۲ میلیون لیتر تقلیل یافته است که در سال جهش تولید این حرکت ناباورانه است . 

وی اخذ عوارض سنگین و عدم تامین کامیون و سوخت آنها را از مشکلات دیگر فصل برداشت عنوان و گفت: یک هزار ‌ و ۴۰۰ دستگاه کامیون برای حمل محصول چغندر قند نیاز بوده در حالیکه از این تعداد کامیون مورد نیاز فقط حدود  ۴۳۰ دستگاه تامین شده است.

محمد قاسمی‌نژاد در پایان گفت: ۲ هزار و 500 میلیارد تومان بهای خرید گندم تحویلی  استان تاکنون است که  یک هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان آن پرداخت شده و حدود هزار میلیارد تومان دیگر به ازای گندم تحویلی باید به کشاورزان پرداخت شود، همچنین در برخی مناطق بخصوص در شمال استان و شهرستان بهبهان به اسم گندم دوروم مقدار قابل توجهی گندم نان از چرخه دولت خارج شده که این موضوع در نتیجه ورود دلالان به این عرصه بوده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید