Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی:

احتمال ریزش مجدد ملخ و لزوم پایش تا خرداد ماه در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به ورود دسته‌جات ملخ به کشورهای عراق و عربستان گفت: پرونده ملخ در استان بسته نشده و احتمال ریزش این آفت از کشورهای عراق و عربستان به استان وجود دارد، بر اساس همین احتمال پایش، رصد و کنترل باید حداقل تا پایان خرداد ماه ادامه داشته باشد.

احتمال ریزش مجدد ملخ و لزوم پایش تا خرداد ماه در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: اولین ریزش ملخ در قالب 2 دسته 200 میلیونی در اسفند ماه سال 1398 از آبادان و در منطقه اروندکنار گزارش شد که بخشی از آن به سمت عراق رفته و دسته دیگر در منطقه مستقر شدند.

وی افزود: پس از آن نیز در شهرستان‌های هندیجان، بهبهان، اهواز، خرمشهر و آبادان نیز شاهد ریزش این آفت بسیار مخرب بودیم به طوری که طبق جمعیت این دسته‌جات در استان حدود 600 میلیون برآورد شد که اگر تدابیر هوشمندانه مسئولان استانی، همکاران و زحمات کشاورزان عزیز نبود قطعا این میزان ملخ می‌توانست خسارات بسیار سنگینی را به بخش کشاورزی از جمله زراعت، باغبانی و حتی بیشه‌زارهای استان وارد کند.

چنگلوایی در ادامه با بیان این مطلب که این میزان ملخ می‌توانست روزانه 4 میلیارد خسارت به مزارع وارد کند تصریح کرد: ما توانستیم طبق تجربیات سال گذشته و بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده تدابیر لازم را برای مبارزه با این آفت بیندیشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین عنوان کرد: از جمله این تدابیر می‌توان به خرید و تهیه انواع سموم، آماده‌سازی تجهیزات سمپاشی و باندهای فرودگاه اشاره کرد که با انجام همه این اقدامات توانستیم در کوتاهترین زمان ممکن با همکاری بسیار خوب فرمانداران و کشاورزان عزیز شاهد یک مبارزه بسیار قاطع، ضربتی و سریع در استان باشیم.

وی در ادامه با بیان این مطلب که همکاران ما و کشاورزان عزیز به صورت شبانه‌روزی و با استفاده از تمامی امکاناتی که در اختیار داشتند با این آفت مبارزه کردند گفت: انجام تمام این فعالیت‌های شبانه‌روزی منجر به مهار این آفت در استان شد به طوری که اجازه ندادیم حتی یک متر مربع از مزارع و محصولات کشاورزی دچار خسارت شوند.

چنگلوایی ضمن تقدیر از استاندار خوزستان و رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اظهار کرد: استاندار خوزستان این آفت را هم‌ردیف سیل و بیماری کرونا قلمداد کرد و از همه دستگاه‌ها و فرمانداران خواست در مهار این آفت یاریگر ما باشند که اگر این فرماندهی واحد و تامین اعتبار لازم نبود، قطعا امروز نمی‌توانستیم اعلام کنیم که در مهار این آفت موثر بوده‌ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با تاکید بر این مطلب که نباید تصور کنیم که کار تمام و پرونده ملخ صحرایی در استان بسته شده است بیان کرد: در حال حاضر دسته‌جات ملخ به کشور عراق و عربستان وارد شده‌اند که به علت احتمال ورود و مهاجرت این آفت به استان، باید پایش، رصد و کنترل حداقل تا پایان خرداد ماه سال جاری ادامه داشته باشد.

وی در ادامه ضمن اشاره به استقرار اکیپ‌های پایش در استان یادآور شد: حدود 175 اکیپ رصد روزانه هکتارها زمین کشاورزی را مورد رصد و ارزیابی قرار داده و به محض مشاهده این آفت سریعا مراتب را گزارش می‌دهند.

چنگلوایی در خاتمه گفت: این اطمینان خاطر را به بهره‌برداران عزیز بخش کشاورزی استان می‌دهیم که ما همچنان در کنار آنها خواهیم بود و اجازه نخواهیم داد که کوچکترین خسارتی به به مزارع و بخش کشاورزی استان وارد شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید