Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی خبر داد:

گندم خوزستان سرآمد در کمیت و کیفیت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که گندم یکی از محصولات مهمی است که در تامین امنیت غذایی و انرژی روزانه مردم، اهمیت بسزایی دارد گفت: گندم خوزستان علاوه بر رتبه نخست کشور در کمیت از لحاظ کیفیت نیز از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است.

گندم خوزستان سرآمد در کمیت و کیفیت

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: کشت گندم در ایران و بخصوص در استان خوزستان به دلیل تامین امنیت غذایی و انرژی روزانه مردم از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از درصد الگوی کشت متعلق به این محصول، تعداد بهره‌برداران و نقشی که این محصول استراتژیک در اقتصاد ملی و استانی دارد می‌توان به جایگاه مهم آن پی برد.

وی ضمن اشاره به جایگاه استان در تامین گندم کشور افزود: استان خوزستان طی 8 سال پیاپی مقام نخست تولید و خرید تضمینی گندم در کشور را به خود اختصاص داده و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم کشور محسوب می‌شود.

چنگلوایی در ادامه تصریح کرد: گندم استان نه تنها به لحاظ کمیت در رتبه نخست کشور ایستاده است بلکه از نظر کیفیت نیز از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است به طوری که گندم خوزستان علاوه بر حمل به 23 استان کشور در سال گذشته به ایتالیا و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز صادر شده است.

رئیس سامان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به میزان گندم تولید شده در استان یادآور شد: گندمی که در گندمزارهای استان تولید می‌شود می‌تواند نان 12.5 میلیون نفر را تامین کند.

وی با بیان این مطلب که برداشت گندم از 10 روز پیش در استان آغاز شده است گفت: در حال حاضر میزان عملکرد مزارع آبی و دیم، نویدبخش رشد 15 درصدی تولید و خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته است.

این مقام مسئول در ادامه افزود: در سال گذشته یک میلیون و 300 هزار تن خرید تضمینی گندم در استان انجام شد که پیش‌بینی می‌شود این میزان به یک میلیون 500 هزار تن در سال جاری افزایش یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین اظهار کرد: تمام امکانات، مقدمات و تمهیداتی که برای یک برداشت مطلوب و بهنگام در استان لازم است بکار گرفته شده که از جمله آن می‌توان به آمادگی  106 مرکز خرید تضمینی گندم به صورت شبانه روزی اشاره کرد.

وی با بیان این مطلب که برای برداشت گندم از مزارع استان کمباین به میزان کافی تدارک دیده شده است گفت: امسال نیز بهای گندم به موقع به کشاورزان عزیز پرداخت خواهد شد و در پرداخت بهای تضمینی هم نگرانی وجود نخواهد داشت.

چنگلوایی در ادامه بیان کرد: تا کنون حدود 80 هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است که با توجه به سطح زیر کشت و میزان برداشت شاهد افزایش روزافزون گندم در روزهای آینده خواهیم بود.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: با توجه به نامگذار امسال به نام جهش تولید توسط مقام معظم رهبری امیدواریم در کشور و بخصوص در استان خوزستان شاهد استمرار تولید و خودکفایی گندم باشیم.    

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید