Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی اظهار کرد:

گلخانه، شاهراه امنیت غذایی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی ضمن اشاره به رشد روزافزون جمعیت و محدودیت منابع تولید، توسعه گلخانه را یکی از سیاست‌های وزارت متبوع برشمرد و گفت: افزایش تولید، عملکرد و استفاده بهینه از آب و خاک به عنوان مهمترین عوامل تولید، هدف عمده توسعه کشت گلخانه‌ها در استان است.

گلخانه، شاهراه امنیت غذایی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، اظهار کرد: با توجه به رشد روزافزون جمعیت و محدودیت منابع تولید، در دنیا و ایران یکی از سیاست‌ اصولی بخش کشاورزی، توسعه گلخانه یا کشت در محیط‌های کنترل شده است که خوشبختانه شاهد استقبال گسترده از این طرح در استان بوده‌ایم.

وی ضمن اشاره به مزایای کشت‌های گلخانه‌ای افزود: از جمله فواید این طرح می‌توان به کاهش یک هشتم تا یک دهم مصرف آب نسبت به کشت در فضای باز، افزایش 10 برابری تولید، تولید محصول خارج از فصل، ساماندهی بازار و جلوگیری از نواسانات شدید قیمت اشاره کرد، بنابراین می‌توان گفت احداث گلخانه به معنی افزایش تولید، عملکرد و همچنین استفاده بهینه از آب و خاک به عنوان مهمترین عوامل تولید است.

چنگلوایی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه طی چند سال گذشته شاهد روند رو به رشد توسعه گلخانه‌ها در خوزستان بوده‌ایم به طوری که در حال حاضر 576 هکتار سطح زیر کشت گلخانه با تولید محصولاتی از قبیل سبزی و صیفی، گل و گیاه زینتی و قارچ خوراکی در استان وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: از مجموع 576 هکتار سطح زیر کشت گلخانه‌های استان بالغ بر 65 هزار تن انواع محصولات کشاورزی و بیش از 130 میلیون شاخه گل تولید می‌شود.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر حمایت‌های خوبی از سوی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه کشت گلخانه صورت گرفته است گفت: از جمله این حمایت‌ها می‌توان به اعطای وام‌هایی تحت عنوان تبصره 18 با بهره 7 تا 9 درصد اشاره کرد که به مناطق برخوردار و غیربرخوردار تعلق می‌گیرد.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به اعطای وام برای توسعه کشت گلخانه‌ای خاطرنشان کرد: تا کنون 315 طرح در سطحی معادل 180 هکتار با مبلغ 467 میلیارد تومان به بانک معرفی شده که از این میزان 93 میلیارد مصوب و 50 میلیارد پرداخت شده است و مابقی نیز پس از پرداخت یارانه تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی ضمن اشاره به موفقیت شهرستان باغملک در زمینه توسعه کشت گلخانه‌ای یادآور شد: عواملی چون برگزاری دوره‌های آموزشی، بازدید از طرح‌های موفق و شرایط اقلیمی مناسب از جمله مواردی است که به موفقیت در این زمینه کمک شایانی کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از آنجایی که کشت گلخانه‌ای از مزایای بسیاری برخوردار بوده و یکی از طرح‌های مهم اقتصاد مقاومتی است، امیدواریم شاهد رشد موفق و بیش از پیش مجتمع و طرح‌های گلخانه‌ای در استان باشیم.

چنگلوایی در پایان ضمن دعوت از علاقمندان به کشت گلخانه‌ای در استان بیان داشت: سازمان جهاد کشاورزی خوزستان آمادگی دارد با در اختیار قرار دادن زمین مناسب، پیگیری مجوز آب و اعطای تسهیلات بانکی، زمینه را برای ورود متقاضیان به این عرصه فراهم کرده و در کوتاهترین زمان ممکن مجوز تغییر کاربری را در اختیار بهره‌برداران قرار دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید