Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد:

تامین گندم 12.5 میلیون نفر از گندمزارهای خوزستان در سال جهش تولید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به آغاز فصل برداشت گندم در استان اظهار کرد: خوزستان گندم 12.5 میلیون نفر را تامین می‌کند.

تامین گندم 12.5 میلیون نفر از گندمزارهای خوزستان در سال جهش تولید

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، گفت: خوزستان پرچمدار تولید گندم کشور بوده و 8 سال پیاپی مقام نخست را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

وی با بیان این مطلب که امسال نیز به یاری خداوند برداشت گندم از شهرستان هندیجان آغاز شد افزود: در حال حاضر استان خوزستان گندم 12.5 میلیون نفر از جمعیت کشور را تامین کرده و در صادرات نیز نقش بسزایی ایفا می‌کند.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به سطح زیر کشت گندم در استان اظهار کرد: در مجموع 390 هزار هکتار گندم آبی و 160 هزار هکتار گندم دیم در اراضی کشاورزی استان کشت شده و پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت 1 میلیون و 500 هزار تن خرید تضمینی انجام شده و شاهد رشد ۱۵ درصدی خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته در استان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که کلیه امکانات برای برداشت مناسب و بهنگام در استان آماده است بیان داشت: علاوه بر تامین کمباین مورد نیاز کشاورزان که بخشی از آن کمباین‌های استان و مابقی از استان‌های هم‌جوار تامین شده، 106 مرکز خرید آماده خرید تضمینی گندم از کشاورزان عزیز می‌باشد.

وی ضمن اشاره به پیش‌بینی اعتبار مورد نیاز برای پرداخت بهای تضمینی گندم به کشاورزان تصریح کرد: قیمت گندم امسال با 47 درصد افزایش نسبت به سال گذشته از 1700 تومان به 2500 تومان افزایش یافته است.

این مقام مسئول گفت: با توجه به وضعیت خوب مزارع استان و انجام اقداماتی از جمله عملیات به‌زراعی، نظارت‌های فنی، رعایت تاریخ کشت توصیه شده، مبارزه به موقع با علف‌های هرز و بیماری‌ها، تغذیه مناسب و آبیاری بهنگام این نوید را می‌دهد که به یاری خداوند در سالی که توسط مقام معظم رهبری سال جهش تولید نامگذاری شده شاهد افزایش قابل توجه تولید گندم در استان نسبت به سال‌های گذشته باشیم.

چنگلوایی در ادامه یادآور شد: گندم تولید شده در استان خوزستان علاوه بر کمیت قابل توجه از کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است به گونه‌ای که از نظر کیفی جزء بهترین گندم‌های کشور محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان ضمن اشاره به صادرات گندم استان گفت: گندم تولید شده در مزارع استان علاوه بر صادرات به 23 استان کشور، به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز صادر می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید