Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی خبر داد:

150 هزار هکتار، چشم‌انداز توسعه کلزا در خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به آغاز برداشت کلزا از مزارع استان اظهار کرد: با برنامه‌ریزی مناسب از نظر الگوی کشت و رعایت تناوب می‌توانیم سطح زیر کشت کلزا را در استان تا 150 هزار هکتار افزایش دهیم.

150 هزار هکتار، چشم‌انداز توسعه کلزا در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب گفت: به یاری خداوند امروز برداشت کلزا را از سطح 57 هزار هکتار از مزارع استان و از شهرستان بهبهان آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: کلزا یکی از محصولات اساسی و استراتژیک است که علاوه بر قطع وابستگی کشور به واردات روغن، باعث حاصلخیزی و بهبود ساختمان خاک، استمرار و پایداری تولید می‌شود همچنین محصولی که پس از کلزا کشت می‌شود مشکل آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز مشترک را نیز نخواهد داشت.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به توجه دولت و وزارت متبوع به کشت این دانه روغنی راهبردی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کلزا بیشترین افزایش قیمت تضمینی را نسبت به محصولات کشاورزی دیگر داشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: خوشبختانه ظرف چند سال گذشته روند روبه رشدی را در زمینه کشت کلزا هم به لحاظ سطح زیر کشت، در زمینه عملکرد در واحد سطح و نهایتا تولید در استان شاهد بودیم. در حال حاضر خوزستان با فاصله بسیار کمی نسبت به استان گلستان در جایگاه دوم کشو ایستاده است.

وی با بیان این مطلب که خوزستان نسبت سال قبل حدود 80 درصد افزایش سطح زیر کشت داشته است عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود با برداشتی که امسال انجام می‌شود حدود 2 برابر سال گذشته تولید کلزا داشته باشیم و شاهد افزایش 100 درصدی تولید این محصول باشیم.

چنگلوایی همچنین ضمن اشاره به افزایش 41 درصدی قیمت کلزا نسبت به سال قبل گفت: در حال حاضر 6هزار و 200 نفر کلزاکار در استان وجود دارد این در حالی است که در سال گذشته 3 هزار 700 نفر کلزاکار در استان بود و این مبین این مطلب است که کشت کلزا در استان در حال توسعه است.

وی ضمن اشاره به درآمد حاصل از کشت کلزا بیان داشت: مابه‌التفاوت درآمد امسال نسبت به سال گذشته از محل کشت کلزا برای کشاورزان حدود 310 میلیارد تومان خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با بیان این مطلب که زمینه برای ورود کشاورزان عزیز به این عرصه فراهم است اظهار داشت: اگر بخواهیم یک برنامه‌ریزی مناسب از نظر الگوی کشت و رعایت تناوب داشته باشیم تا 150 هزار هکتار نیز می‌توانیم کشت کلزا را در استان انجام دهیم و زمینه برای توسعه کشت این گیاه راهبردی فراهم است.

چنگلوایی در پایان گفت: استان خوزستان به دلیل داشتن اراضی حاصلخیز و اقلیم مناسب از موقعیت مناسبی برای کشت این محصول راهبردی برخوردار است.        

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید