Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی اعلام کرد:

خرید دانه‌های طلایی گندم، فقط به شیوه تضمینی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که امسال خرید گندم از کشاورزان به صورت توافقی انجام نمی‌شود گفت: خرید گندم در سال جاری توسط دولت و به صورت تضمینی انجام خواهد شد.

خرید دانه‌های طلایی گندم، فقط به شیوه تضمینی

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هماهنگی برداشت گندم و کلزا اظهار کرد: علیرغم اختصاص 30 هزار هکتار از مزارع گندم به کشت کلزا، همچنان شاهد رشد 15 درصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته خواهیم بود.

وی ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور افزود: با توجه به شیوع این بیماری امسال برداشت محصولات کشاورزی در کل کشور و به خصوص در استان خوزستان به دلیل انتظاری که از بخش کشاورزی این استان وجود دارد از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است.

چنگلوایی با بیان اینکه مزارع استان طبق بررسی‌های میدانی انجام شده از وضعیت بسیار مطلوبی برخوردار است عنوان کرد: گردش مالی محصولاتی که ظرف 45 روز تا 2 ماه آینده در استان برداشت می‌شود تاثیر مطلوبی بر اقتصاد استان و کشور خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه تصریح کرد: ارزش ریالی محصولاتی از جمله گندم، کلزا، جو، چغندرقند و نباتات علوفه‌ای که در استان برداشت خواهد شد، بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان است که 4 هزار و 720 میلیارد تومان از این مبلغ به سه محصول راهبردی گندم، کلزا و جو که خرید تضمینی دارند اختصاص دارد.

همچنین محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به سطح زیر کشت گندم و کلزا در استان اظهار داشت: بین 490 تا 495 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت این دو محصول استراتژیک رفته است که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت حدود 100 هزار تن کلزا و یک میلیون و 800 هزار تن گندم تولید شود.

وی همچنین با بیان این مطلب که برداشت کلزا در استان خوزستان بین 18 تا 20 فروردین ماه انجام می‌شود یادآور شد: مزارع گندم استان تا کنون 4 مرحله آبیاری شده‌اند و بالای 60 درصد از مزارع نیز آماده آبیاری مرحله پنجم هستند.

قاسمی‌نژاد افزود: تمام برنامه‌ریزی‌ها در راستای یک برداشت کامل و صحیح است و بنا به دستور ریاست سازمان، برای امنیت غذایی مردم شریفمان، تک تک دانه‌های گندم را از مزارع برداشت خواهیم کرد. 

در بخش دیگری از این جلسه خدارحم امیری‌زاده مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 (خوزستان) ضمن اشاره به آماده‌سازی مراکز خرید گندم و کلزا در استان گفت: در حال حاضر 148 مرکز خرید گندم و کلزا در استان شناسایی و آماده‌سازی شده که از این تعداد 44 مرکز مربوط به خرید کلزا و 104 مرکز آماده خرید گندم از کشاورزان عزیز خوزستانی است.

وی همچنین با بیان این مطلب که در حال حاضر مجوز خرید 115 هزار تن کلزا و یک میلیون تن گندم صادر شده است اظهار کرد: امسال با توجه به رشد بسیار خوب قیمت گندم، هر کیلو گندم نان 2 هزار و 500 تومان و هر کیلو گندم دوروم 2 هزار و 600 تومان از کشاورزان استان خریداری خواهد شد.

امیری‌زاده در ادامه عنوان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان و مشارکت بیش از یک هزار نفر دست‌اندکار خرید و بیش از 180 هزار نفر بهره‌بردار بخش کشاورزی استان، باید خرید گندم و کلزا از کشاورزان با رعایت کامل موارد بهداشتی انجام شده و علاوه بر تهیه لوازم بهداشتی، ضدعفونی و گندزدایی مراکز خرید و کمباین‌ها در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه جمشید بنی‌فری مدیر عامل تعاون روستایی خوزستان نیز ضمن اشاره به مبحث حمل و نقل گندم و کلزا گفت: حمل و نقل بهنگام در زمینه خرید کلزا از اهمیت بسزایی برخوردار است که در این راستا و طبق هماهنگی‌های انجام شده مقرر شد حمل این محصولات در داخل و خارج از استان به شبکه تعاون روستایی  محول شود.

وی همچنین در رابطه با تجهیز مراکز خرید استان یادآور شد: از جمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه می‌توان به استانداردسازی باسکول‌های شهرستان‌های جنوبی استان، کالیبره شدن رطوبت‌سنج‌ها و ضدعفونی و گندزدایی مراکز خرید استان اشاره کرد.

در پایان این جلسه کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به نامگذاری امسال به نام سال جهش تولید توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: در حال حاضر استان خوزستان در بخش کشاورزی از جایگاه بسیار ویژه‌ای در کشور برخوردار است و در راستای محقق شدن این شعار دورنمای مطلوبی را برای استان پیش‌بینی می‌کنیم.

وی در خصوص خرید گندم در کشور تصریح کرد: امسال خرید گندم در کشور به صورت تضمینی و توسط دولت انجام خواهد شد.

چنگلوایی همچنین یادآور شد: با توجه با اینکه تاریخ برداشت گندم در شهرستان‌های استان متفاوت است، با برنامه‌ریزی و زمانبندی مناسب کمباین‌های ورودی به استان ابتدا در شهرستان‌های جنوبی و مرکزی که تاریخ برداشت آنها قبل از شهرستان‌های دیگر است مستقر شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به سطح زیر کشت گندم و کلزا در استان بیان داشت: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 466 میلیارد تومان کلزا و 3 هزار و 750 میلیارد تومان گندم از کشاورزان استان خریداری شود.

چنگلوایی در پایان با بیان این مطلب که در زمینه خرید گندم و کلزا رعایت موارد بهداشتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است گفت: در چنین شرایطی که با شیوع ویروس کرونا در استان شاهد آن هستیم در زمینه خرید محصولات باید شرایط مهیا و ضدعفونی و تهیه وسایل حفاظتی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید