Iranian Agriculture News Agency

علی رحم کریمی:

تاخیر در کوچ عشایر خوزستان تا پایان اردیبهشت ماه 99

مدیر کل امور عشایر استان ضمن اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: با توجه به بارندگی‌های فروردین ماه و شیوع ویروس کرونا و خطراتی که این عوامل می‌تواند برای عشایر داشته باشد کوچ در استان تا پایان اردیبهشت ماه به تعویق خواهد افتاد.

تاخیر در کوچ عشایر خوزستان تا پایان اردیبهشت ماه 99

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، علی رحم کریمی مدیر کل امور عشایر خوزستان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایانا ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: در شرایط عادی کوچ عشایر در استان به صورت غیر رسمی از اواخر نیمه اول فروردین ماه آغاز و تا پایان نیمه اول خرداد ماه به طول می‌انجامد که این تاریخ در تقویم رسمی کوچ از 20 اردیبهشت ماه با خروج از مراتع قشلاقی و حرکت به سمت مراتع ییلاقی آغاز می‌شود.

وی افزود: امسال به لحاظ شیوع ویروس کرونا در کشور و بارندگی‌های فروردین ماه و خطراتی که این عوامل می‌تواند در مسیر کوچ برای عشایر استان ایجاد کند، طی پیگیری‌هایی که در سطح ملی از طریق سازمان امور عشایر کشور انجام شد و همچنین بر اساس دستور استاندار خوزستان، پیگیری‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع و منابع طبیعی و آبخیزداری و اعلام اداره کل امور عشایر کوچ عشایر استان خوزستان، کوچ عشایر تا پایان اردیبهشت ماه به تعویق افتاد و عشایر می‌توانند تا پایان زمان مشخص شده از مراتع قشلاقی استفاده کرده و اجباری به کوچ زودهنگام و خروج از مراتع برای آنها وجود ندارد.

کریمی در ادامه با بیان این مطلب که عشایر استان خوزستان عمدتا برون کوچ بوده و در کوچ بهاره وارد استان‌های همجوار می‌شوند تصریح کرد: طبق اطلاع‌رسانی‌های انجام شده عملا مجوزی برای ورود عشایر به عرصه‌های مرتعی استان‌های همجوار وجود ندارد و در گلوگاه‌ها و مرزهای ورودی و خروجی به این استان‌ها جلوگیری خواهد شد.

مدیر کل امور عشایر استان همچنین در زمینه تامین آب شرب انسانی و دامی و مایحتاج عمومی عشایر گفت: مایحتاج عمومی عشایر استان نیز از طریق شرکت‌های تعاونی عشایری که همه عشایر در آن عضویت دارند تامین خواهد شد و عشایر دغدغه‌ای در زمینه تامین مایحتاج و تامین آب شرب نداشته باشند.

کریمی در ادامه با اشاره به نگرانی عشایر برون کوچ در زمینه مراتع ییلاقی خود عنوان کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده با استان‌های همجوار و مساعدت ادارات کل امور عشایر در استان‌های دیگر حفاظت از مراتع عشایر در حوزه‌های ییلاقی تا پس از عادی شدن شرایط انجام می‌شود.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه دولت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر بود امسال کوچ عشایر صرفا با کارت ترددی که از طریق شرکت‌های تعاونی عشایری و بر اساس مکانیسمی که وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی شده صادر می‌گردد انجام شود اما با توجه به الزام مراجعه حضوری کارشناسان برای ثبت اطلاعات، این اقدام به صورت مکاتبه‌ای از طریق سازمان امور عشایر با ستاد قاچاق کالا و ارز کشور انجام و مجوز تردد عشایر با دفترچه‌های عضویت فعلی صادر شد و امسال نیز ممانعتی برای کوچ به روال گذشته وجود ندارد.

وی در خصوص تمهیداتی که اداره کل امور عشایر استان در زمینه مقابله و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا اندیشیده است گفت: در 15 بهمن ماه طی تفاهم‌نامه‌ ملی که میان سازمان امور عشایر کشور و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی منعقد شد، کلیه اطلاعات مربوط به استقراگاه‌های عشایری از نظر مکانی و جمعیتی با هدف گندزدایی و آموزش نکات بهداشت فردی عشایر در اختیار شبکه بهداشت استان قرارگرفت.

مدیر کل امور عشایر استان در پایان اظهار کرد: امیدوارم این بیماری را در کل جامعه و خصوصا در جامعه عشایری به سلامت پشت سر گذاشته و کوچ سالم و بی خطری را شاهد باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید