Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی:

ورود پراکنده ملخ‌ها از کویت به آسمان آبادان و خرمشهر

عالی‌ترین مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از مشاهده پراکنده ملخ در آسمان آبادان و خرمشهر خبر داد و گفت: این ملخ‌ها از کشور کویت وارد ایران شده و نگران‌کننده نیستند.

ورود پراکنده ملخ‌ها از کویت به آسمان آبادان و خرمشهر

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص ورود دسته‌جات ملخ به کشور اظهار کرد: در جلسات متعددی که طی ماه‌های اخیر در استان برگزار شد مسئله امکان ورود ملخ از کشورهای آفریقایی به کویت و عراق و از آنجا به ایران به کرات مطرح شده بود.

وی افزود: در حال حاضر این آفت در استان‌های بوشهر، هرمزگان، کرمان و فارس وارد شده و باعث بروز مشکلاتی در این استان‌ها شده است.

چنگلوایی در ادامه در خصوص آمادگی استان برای مبارزه با این آفت گفت:از جمله اقداماتی که برای مبارزه با این آفت در استان انجام شده می‌توان به آموزش کارشناسان و کشاورزان برای شناسایی و آمادگی مبارزه، خرید سم و سمپاش‌های مورد نیاز و مرمت و تعمیر 21 باند فرودگاه برای هواپیماهای سمپاش اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در حال حاضر 150 اکیپ رصد و پایش تا کنون 250 هزار هکتار از اراضی استان را مورد ردیابی و پایش قرار داده‌اند.

وی ضمن اشاره به ورود ملخ به شهرستان هندیجان عنوان کرد: در حال حاضر عملیات سمپاشی هوایی در 3 هزار هکتار از مزارع این شهرستان توسط یک فروند هواپیما انجام شده است و خوشبختانه با رصد، پایش و مبارزه بهنگام، این آفت نتوانسته خسارتی را به مزارع استان وارد کند.

چنگلوایی با تایید مشاهده ملخ در آسمان شهرستان‌های آبادان و خرمشهر تصریح کرد: دسته‌جات ملخ مشاهده شده در این شهرستان‌ها از کشور کویت وارد ایران شده‌ا که بخشی از آنها به سمت عراق و بخش جزئی در آبادان و خرمشهر مشاهده شده‌اند.

عالی‌ترین مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه گفت: در این راستا اطلاع‌رسانی و هماهنگی‌های لازم با شهرستان‌های آبادان، خرمشهر، اهواز، کارون و شادگان انجام شده و همچنین تجهیزات لازم نیز جهت مبارزه شیمیایی در اختیار این شهرستان‌ها قرار داده شده است.

وی همچنین یادآور شد: اطلاع‌رسانی و هماهنگی‌های لازم جهت مقابله احتمالی با این آفت با مدیران عامل کشت و صنعت‌های فارابی، سلمان فارسی، میرزا کوچک خان، دعبل خزاعی و امیرکبیر انجام شده تا در صورت نیاز به مبارزه شیمیایی راساٌ اقدام کنند.

چنگلوایی ضمن قدردانی از استاندار خوزستان به جهت تخصیص اعتبار برای مبارزه با این آفت در استان گفت: امیدواریم با تامین لوازم، تجهیزات و سوخت مورد نیاز بتوانیم یک مبارزه مفید، موثر و بهنگام را در استان شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در پایان عنوان کرد: ما این نوید را به هم‌استانی‌های عزیز می‌دهیم که با همت و همراهی کشاورزان سخت‌کوش بتوانیم همانند سال گذشته بر این آفت غلبه کرده و اجازه ندهیم که مزارع استان دستخوش خسارت شوند. 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید