Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی:

استان خوزستان مهمترین خاستگاه چغندرقند پاییزه در کشور

رئیس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که تلاش می‌کنیم در کنار افزایش سطح زیرکشت در استان، صنایع پایین‌دستی را نیز در این حوزه توسعه دهیم اظهار نمود: استان خوزستان مهمترین خاستگاه چغندرقند پاییزه کشور محسوب می‌شود.

استان خوزستان مهمترین خاستگاه چغندرقند پاییزه در کشور

به گزارش خیرنگار ایانا در استان خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشست هماهنگی برداشت چغندر قند پاییزه خوزستان بیان کرد: در حال حاضر استمرار و پایداری تولید مساله‌ای بسار مهمتر از خود تولید محصولات کشاورزی و شکستن رکورد میزان تولیدات است؛ در این میان یک راه موثر برای پایداری تولید محصولات کشاورزی رعایت تناوب زراعی است.

وی افزود: چغندرقند پاییزه یکی از مهمترین محصولات کشاورزی برای رعایت تناوب زراعی در برخی استان‌ها از جمله خوزستان است که از جمله مزایای بیشمار آن می‌توان به صرفه اقتصادی، بهبود وضعیت فیزیکی و شیمیایی خاک، تامین علوفه و تاثیر بر میزان کشت محصولات بعدی اشاره کرد.

چنگلوایی در ادامه گفت: در محصول نیشکر به ازای مصرف هر مترمکعب آب، ۲۷۲ گرم شکر، در چغندر قند بهاره به ازای مصرف هر مترمکعب آب، ۳۱۲ گرم شکر و در چغندر قند خوزستان به ازای مصرف هر مترمکعب آب یکهزار و ۱۳۸ گرم شکر تولید می‌شود.

عالی‌ترین مقام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین افزود: از نظر تولید شکر در هر هکتار، چغندر قند پاییزه نسبت به چغندرقند بهاره بیش از یک هزار و ۳۰۰ کیلوگرم و نسبت به نیشکر بیش از یک هزار و ۲۰۰ کیلوگرم بیشتر است.

وی ادامه داد: از نظر توسعه سطح زیرکشت، عملکرد در واحد سطح و بهبود عیار در تولید چغندر قند پاییزه استان خوزستان شاهد رشد بوده ایم.

چنگلوایی گفت: نکته مهم دیگر اینکه در کشت چغندرقند پاییزه از انحصار چند شهرستان معدود در خوزستان خارج شده و امکان کشت در شهرستان‌های متقاضی دیگر ایجاد شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه تصریح نمود: بیش از ۹۷ درصد چغندر قند پاییزه کشور در استان خوزستان تولید می شود.

این مقام مسئول همچنین گفت: شرکت‌های توسعه نیشکر همیشه در مقابل توسعه چغندرقند مقاومت می‌کردند اما اکنون برخی شرکت‌های نیشکری از جمله کشت و صنعت کارون به دنبال ۲ منظوره کردن آسیاب‌های خود برای تولید شکر از نیشکر و چغندرقند هستند.

وی ادامه داد: برداشت چغندر قند پاییزه در خوزستان با استان‌های دیگر بسیار متفاوت است زیرا در این استان باید همزمان یک میلیون تن چغندر قند پاییزه و یک میلیون و ۸۰۰ هزارتن گندم برداشت شود، ضمن اینکه زمان برداشت این محصولات با کلزا، سیب زمینی و علوفه به هم تقریبا همزمان است.

چنگلوایی گفت: در استان خوزستان سه و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در بازه زمانی ۴۰ روزه باید برداشت شود که این موضوع کار را برای ما سخت می‌کند و باید برای تامین کامیون از هم اکنون مدیریت خوبی صورت گیرد.

وی افزود: در تلاش هستیم تا با همکاری معاونت اقتصادی استانداری خوزستان محصول چغندر قند پاییزه از عوارض خروج شهرداری‌ها معاف شود همچنین در بحث نظارت بر کارخانه‌های چغندرقند نیز باید افراد با انگیزه و با دانش مامور شوند و کارخانه‌داران نیز باید حضور این ناظران را برای همکاری و ایجاد اطمینان در کشاورزان معتبر بدانند.

چنگلوایی در ادامه بیان کرد: مقدار زیادی نهاده‌های دامی در انبار بندر امام خمینی (ره) موجود است که از یکسو باعث ایجاد اطمینان خاطر در مرغداران و دامداران شده است اما از سویی دیگر یک زنگ خطر برای حوزه حمل و نقل است؛ در این شرایط مدیریت تخلیه و ترخیص نهاده‌ها از بندر را دنبال می کنیم تا در زمان حمل محصول چغندر قند و کلزا دچار مشکل نشویم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید