Iranian Agriculture News Agency

عباس کشاورز:

تولید 40 درصد شکر مورد نیاز کشور در خوزستان

۱۸ درصد گندم و بذر کلزای بهاره کشور در استان خوزستان تولید می‌شود

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که استان خوزستان از نظر کشاورزی اهمیت ویژه‌ای برای کشور دارد گفت: ۱۵ تا ۱۸ درصد گندم و بذر کلزای بهاره کشور در این استان تولید می‌شود.

تولید 40 درصد شکر مورد نیاز کشور در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، عباس کشاورز سرپرست وزارت جهاد کشاورزی طی سفری یک روزه به استان خوزستان و بازدید از پروژه‌های شاخص کشاورزی، هدف از این سفر را بررسی آخرین وضعیت کشت های پاییزه و آخرین اقدامات انجام شده، رصد مشکلات بهره برداران از زبان خود آنها و پیشرفت های صورت گرفته از طرح های کلیدی، استراتژیک و ملی محور کشت کلزا، گندم و چغندر قند شهرستان‌های شوش، دزفول، اندیمشک و کشت و صنعت کارون عنوان کرد.

وی اظهار کرد: استان خوزستان با تولید بیش از ۴۰ تا ۴۵ درصد شکر، ۱۵ تا ۱۸ درصد گندم و بذر کلزای بهاره کشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و اهمیت خاصی برای کشور دارد.

وی افزود: از نظر تولید سبزی و صیفی نیز می‌توان گفت این استان تنظیم کننده بازار این محصولات در همه فصول است.

کشاورز ضمن اشاره به اینکه خوزستان تغییرات شگرفی را در حوزه کشاورزی داشته است تصریح نمود: تغییرات محسوسی را در بخش کشاورزی استان شاهد بودیم که از جمله آن می‌توان به آباد شدن اراضی کشاورزی و استقبال از روش‌های جدید کاشت اشاره کرد که این روش‌ها علاوه بر تولید و عملکرد قابل ملاحظه از نظر هزینه نیز بسیار به صرفه بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: خوزستان ساختار بسیار خوبی در بخش کشاورزی پیدا کرده است، تشکل‌ها و ساختارهای کشاورزی پویا که همه نماد پیشرفت این استان در بخش کشاورزی است.

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که استان خوزستان ۷۵ درصد بذر مصرفی خود را از بذر جدید تامین می‌کند که متوسط این میزان در کشور ۵۰ درصد است عنوان نمود: ما می‌توانیم با حمایت و معرفی ارقام جدید بذر در تولید اثرگذار باشیم، ارقامی که علاوه بر مقاومت نسبت به بیماری زنگ زرد از عملکرد خوبی نیز برخوردار باشد.

وی در ادامه تصریح کرد: گندم تولید شده در استان خوزستان از جمله گندم‌های ممتاز و درجه یک کشور است که با حمایت از کشاورزان می‌توان علاوه بر غنی‌تر کردن این گندم بر مطلوب‌تر نمودن صنعت آرد و نان نیز تاثیرگذار باشیم.

کشاورز گفت: از نظر تامین کود سعی می‌کنیم محدودیت و کمبودی وجود نداشته باشد همچنین در زمینه تامین آفت‌کش‌ها نیز به رغم تحریم و جنگ اقتصادی تدارک علف‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و سموم مورد نیاز مبارزه با ملخ دیده شده و محدودیتی در این زمینه نیز وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به روند صعودی کشت کلزا در استان اذعان داشت: کشت کلزا در استان خوزستان از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است به طوری که در شهرستان شوش برای نخستین بار در کشور ۱۵ درصد کشت کلزا در تناوب غلات انجام شد که این بسیار مهم و مطلوب است.

کشاورز اظهار کرد: کشت کلزا در دیگر مناطق استان نیز بسیار خوب و باکیفیت انجام شده و علاوه بر بهینه شدن میزان بذر مصرفی، روش‌های مزرعه نیز بسیار مطلوب انجام شده است.

عالی‌ترین مقام وزارت جهاد کشاورزی در پایان ضمن اشاره به وارد شدن چغندر قند به تناوب زراعی در استان خوزستان گفت: ورود چغندرقند به تناوب زراعی از رویدادهای مهم دیگری است که در خوزستان اتفاق افتاده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید