Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد عنوان کرد:

سم‌پاشی و کانون‌کوبی از راه‌های مقابله با زنگ زرد گندم

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: بیماری زنگ زرد از جمله شایع‌ترین بیماری‌های غلات بوده که یکی از مهمترین راه‎های مقابله با آن کانون‌کوبی و سم‌پاشی است.

سم‌پاشی و کانون‌کوبی از راه‌های مقابله با زنگ زرد گندم

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی 99-98 در حدود 550 هزار هکتار گندم آبی و دیم در 26 شهرستان استان کشت شد که خوشبختانه با انجام عملیات کاشت از نظر تاریخ، آرایش کشت، تغذیه و همچنین عملیات داشت از جمله مبارزه با عوامل زیان رسان، علف‌های هرز و آفات در حال حاضر این مزارع از شرایط خوبی برخوردار هستند.

وی افزود: بر اساس پایش‌ها و بررسی‌های انجام شده در ستاد و شهرستان‌ها در منطقه دارخوین و شادگان استان خوزستان و همچنین در منطقه دشت عباس استان ایلام بیماری زنگ در مزارع گندم مشاهده شده است.

قاسمی نژاد در ادامه گفت: زنگ از جمله بیماری‌های شایع و عمده غلات محسوب می‌شود که در کشور ما نوع زنگ زرد از انواع درگر آن شایع‌تر بوده و عامل قارچی دارد.

وی ضمن اشاره به علائم ظاهری این بیماری تصریح نمود: از جمله علائم این بیماری می‌توان به بروز جوش‌های زرد یا نارنجی کم رنگ به صورت ردیفی و موازی با رگ برگ‌ها روی سطح و پایین‌تر از برگ اشاره کرد که با مشاهده این علائم آلودگی در گیاه تایید می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه خاطر نشان کرد: شرایط آب و هوای، ابرناکی، بارندگی، شبنم و درجه حرارت 10 تا 20 درجه سانتی‌گراد از عواملی است که باعث بروز بیماری زنگ زرد در غلات بخصوص گندم می‌شود همچنین افزایش بذر خود مصرفی نسبت به سال‌های گذشته نگرانی برای ابتلای محصول به این بیماری را بیشتر می‌کند.

وی در ادامه ضمن اشاره به راه‌های مبارزه با این بیماری گفت: پس از مشاهده علائم بیماری طبق دستورالعمل باید عملیات کانون‌کوبی را آغاز کنیم تا بتوانیم از گسترش بیشتر این بیماری در مزرعه جلوگیری کنیم.

قاسمی نژاد گفت: در این راستا از همه مدیران شهرستان‌ها، کارشناسان پهنه و کشاورزان عزیز و فهیم استان تقاضا می‌شود ضمن پایش و بررسی بیماری زنگ زرد، بیماری‌های سپتریوز، فوزاریوم و بیماری‌هایی را که به صورت نهفته می‌تواند به مزارع خسارت وارد کند، مورد بررسی قرار داده و اقدام به سمپاشی مزارع نمایند.

وی با بیان این مطلب که در شرایط آلودگی شدید محصول به زنگ زرد و سایر بیماری‌ها خسارت 50 تا 90 درصدی به عملکرد گندم وارد می‌کند عنوان نمود: بر اساس تحقیقات انجام شده و در شرایط آلودگی شدید شاهد کاهش 73 درصدی محصول نیز خواهیم بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن تاکید بر سمپاشی مزارع در شرایط آلودگی اذعان داشت: در جاهایی که نیاز به سمپاشی وجود داشته باشد و این عملیات به موقع انجام شود بین 1 تا 1.5 تن برای کشاورز منفعت خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این سمپاشی مبلغی در حدود 200 هزار تومان برای کشاورز هزینه دارد اما درآمد 2 میلیون تومانی را به همراه خواهد داشت.

قاسمی نژاد در ادامه خاطرنشان نمود: همکاران ما به صورت شبکه‌های مراقبت در حال فعالیت هستند و کشاورزان هم به صورت حضوری و هم در فضای مجازی می‌توانند با کارشناسان پهنه ارتباط برقرار کرده و سموم مورد نیاز را تهیه و طبق نظر کارشناسان عملیات سمپاشی را انجام دهند.

وی در پایان گفت: با توجه به پیش‌بینی برودت هوا در استان تا پایان هفته توصیه می‌شود کشاورزان عزیز بلافاصله آبیاری را انجام داده و پس از آن آب را از مزارع خارج کنند همچنین استفاده از کودهای اسید آمینه با محوریت عنصر پتاس در این شرایط توصیه می‌شود که امیدواریم با عمل به این توصیه‌ها حداقل خسارت به مزارع را در شرایط سرما شاهد باشیم.  

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید