Iranian Agriculture News Agency

قاسمی‌نژاد خبر داد:

تحقق 96 درصدی طرح ملی گندم بنیان در مزارع خوزستان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: طرح ملی گندم بنیان در بیش از ۱۸ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان با تحقق 96 درصدی انجام شده است.

تحقق 96 درصدی طرح ملی گندم بنیان در مزارع خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه «داشت محصولات پاییزه گندم و کلزا» با اشاره به کشت مطلوب محصولات پاییزه این استان گفت: کشاورزانی که تا ۱۵ آذر ماه کشت گندم را انجام داده‌اند باید تاکنون علف‌کش‌های مورد نیاز را استفاده کرده باشند.

وی افزود: آبیاری‌ها در این بازه زمانی بسیار مهم بوده و باید۴۰ درصد «کود سرک نیتروژنه» استفاده شده باشد و پس از آن سمپاشی صورت گیرد.

قاسمی‌نژاد در ادامه به کشت کلزا در سطح ۵۷ هزار هکتار از مزارع استان اشاره کرد و  افزود: ۸۰۰ هکتار کلزای بذری کشت شده که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت ۹۶۰ تن کلزای بذر برداشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان‏، کشت چغندرقند در استان را ۱۳ هزار هکتار با ۱۶ رقم خارجی عنوان کرد و ادامه داد: با تامین به موقع بذر، ۷۴ درصد کشت این محصول در زمان توصیه شده انجام گرفته است.

وی با بیان این مطلب که پیش‌بینی می‌شود یک میلیون تن محصول چغندر قند نیز از مزارع برداشت شود، اضافه کرد: کود سرک نیتروژنه در مزارع چغندر قند باید تاکنون استفاده شده باشد و در بهمن ماه استفاده از این کود توصیه نمی‌شود.

قاسمی‌نژاد در ادامه به طرح ملی گندم بنیان در سطحی بیش از ۱۸ هزار هکتار از مزارع در ۱۲ شهرستان استان خوزستان اشاره کرد و گفت: تحقق ۹۶ درصدی کشت در این مزارع تاکنون انجام شده و در این راستا ۴ پلاتفرم آموزشی و یک پلاتفرم تحقیقاتی در سال‌های گذشته اجرا شد و امسال نیز  در فاز سوم این طرح به مرحله توسعه رسیده است.

وی اظهار کرد: در پی توسعه این طرح ملی، خرید گندم به بیش از دو میلیون تن و تولید آن نیز به بیش از ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار تن خواهد رسید و اثرات مثبت این طرح بر همه محصولات قابل مشاهده خواهد بود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان نکات بارز این طرح را کشت در اراضی خشک و بقایای دشت آزادگان، شوش و کشت وصنعت شهید بهشتی برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید