Iranian Agriculture News Agency

صیاد و رزمنده 8 سال دفاع مقدس خوزستانی صیاد میگوی نمونه ملی شد

پس از برگزاری سی و چهارمین دوره انتخاب صیادان و کشاورزان نمونه کشوری، شهاب نصاری با 68 سال سن صیاد میگو از شهرستان آبادان موفق به دریافت تندیس افتخار از سوی رییس جمهور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران شد، او خود را یک مرزبان و حامی محیط زیست می‌داند و سعی می‌کند همیشه از صید گونه‌های در معرض خطر انقراض و کمیاب اجتناب کند.

صیاد و رزمنده 8 سال دفاع مقدس خوزستانی صیاد میگوی نمونه ملی شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، وجود ذخایر با ارزش آبزیان، بنادر صیادی، ناوگان صیادی و مجتمع های بزرگ پرورش ماهی و میگو و مجتمع های دامپروری از دیگر ظرفیت‌های خوزستان است که این استان را نسبت به دیگر استان‌ها متمایز می‌کند.

صید میگوی دریایی استان خوزستان در سال دو مرتبه در فصل های تابستان و پاییز انجام می‌شود، که این صید امسال از اول آبان 97 آغاز شده بود که زمان دقیق این مدت صید از سوی پژوهشکده میگوی جنوب کشور اعلام می‌شود و صید میگوی دریایی در استان خوزستان معمولاً 45 روز به طول می‌انجامید. صید میگو در آب های خوزستان علاوه بر لنج‌های صیادی با قایق‌های کوچک نیز انجام می‌شود.

به همین بهانه خبرنگار ایانا از خوزستان در گفتگویی با شهاب نصاری صیاد نمونه کشوری، رمز و راز این موفقیت را جویا شد.

او خود را چنین توصیف می‌کند: «شهاب نصاری متولد سال 1330 در اروند کنار شهرستان آبادان، مالک و ناخدای شناور صیادی کلاس لنج هستم، صیادی را از کودکی در کنار پدر آموخته و از کودکی به این شغل مشغول هستم و می‌توان گفت این حرفه، حرفه اجدادی ما محسوب می‌شود. در مدت 8 سال دفاع مقدس به عنوان رزمنده و به صورت کاملا اختیاری از شناور خود در حمل مهمات، سرباز، تجهیزات جنگی و حتی جابجایی جنگ‌زدگان استفاده می‌کردم و از هیچ تلاشی برای کمک به رزمندگان در این زمینه فروگذار نبودم.»

معیارهای ارزشیابی و انتخاب شما در سی و چهامین دوره انتخاب صیادان و کشاورزان نمونه کشوری چه بود؟

انتخاب در این بخش با در نظر گرفتن معیارهای محلی و از میان صیادان میگو در سراسر کشور صورت گرفت همچنین استفاده از تجهیزات استاندارد و به روز صیادی، رعایت کردن حقوق مصرف کننده با اهتمام به امر حفظ کیفیت میگو، رعایت استانداردهای زیست محیطی آبزیان به عنوان محیط‌بان دلسوز در حوزه دریا و آشنا به زیست‌‌بوم آبزیان دریایی و صیدگاه‌های مطلوب میگو از موارد و معیارهای دیگر این انتخاب بوده است.

دلایل موفقیت خود را در این رویداد ملی چه می‌دانید؟

از جمله دلایل موفقیت من در سی و چهامین دوره انتخاب صیادان و کشاورزان نمونه کشوری می‌توان به استفاده از تجهیزات ماهی‌یاب، جی پی اس، تورهای استاندارد و ارتباط مداوم و مستمر با کارشناسان شیلات برای حل مسائل و مشکلاتی که در زمینه صیادی وجود داشت اشاره کرد.

به عنوان یک صیاد نمونه برای جلوگیری از انقراض گونه‌های کمیاب و حفظ استانداردهای زیست‌محیطی چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

من همیشه خود را یک مرزبان و حامی محیط زیست می‌دانم و سعی می‌کنم همیشه از صید گونه‌های در معرض خطر انقراض و کمیاب اجتناب کنم و حتی اگر این گونه‌ها را صید کنم حتما اقدام به رهاسازی آنها خواهم کرد.

صید شما در سال 1397 چه میزان بوده است؟

من در سال 1397 در یک فصل صید پائیزه و در 3 مورد هر بار  7 روز موفق به صید 3 هزار و 130 تن میگو شدم که این نیز یکی دیگر از دلایل انتخاب من به عنوان صیاد نمونه کشوری بود.

 

لازم به ذکر است، در سی و چهامین دوره انتخاب صیادان و کشاورزان نمونه کشوری با حضور ریاست جمهور، سرپرست وزارت جهاد کشاورزی و ریاست سازمان جهاد کشاورزی از برترین‌های بخش کشاوری کشور در تمامی زیربخش‌ها در جشنواره ملی تجلیل شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید