Iranian Agriculture News Agency

ژاله کریمی‌نژاد عنوان کرد:

روز ملی هوای پاک فرصتی برای تجدید نظرها

مشاور رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذا گفت: در شرایط فعلی استان خوزستان، کشاورزی حفاظتی شیوه ای است که می تواند دستیابی به شاخص‌های استاندارد آلودگی هوا را تاحد زیادی امکان‌پذیر کند.

روز ملی هوای پاک فرصتی برای تجدید نظرها

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، ژاله کریمی‌نژاد مشاور رییس سازمان و مسئول دفتر محیط زیست و سلامت غذا در پیامی روز ملی هوای پاک را گرامی داشت.

در متن پیام ژاله کریمی‌نژاد آمده است:

29 دی ماه روز ملی هوای پاک است. هوایی که در آن میزان آلاینده‌ها در حداقل ممکن برای تأمین شاخص‌های سلامت بوده که تامین این سلامت علاوه بر انسان‌ها، برای گیاهان، جانوران و ابنیه نیز صادق است.

در واقع در شرایط فعلی، به وِیژه در کشورهای در حال توسعه که روند توسعه صنایع و مدرن‌سازی کشاورزی را طی می‌نمایند رعایت استانداردهای هوای پاک حائز اهمیت بسیار بالایی است.

کشاورزی حفاظتی شیوه‌ای است که می‌تواند دستیابی به شاخص‌های استاندارد آلودگی هوا را تاحد زیادی امکان پذیر نماید چرا که در این شیوه از خاک محافظت شده و میزان فرسایش آبی و بادی به حداقل ممکن می‌رسد ضمن اینکه در این شیوه، مصرف سوخت‌های فسیلی نیز به حداقل می‌رسد و میزان ورود آلاینده‌های ناشی از ترکیبات نفت نیز شدیدا کاهش می‌یابد، بدین ترتیب از ریسک بارش باران اسیدی نیز کاسته می‌شود مالچ پاشی، انجام عملیات بیولوژیک در کانون‌های گرد و غبار نیز در این میان سهم بسزایی دارد.

آنچه که بسیار مهم است برای داشتن هوای پاک، پایداری سرزمین عاملی کلیدی است، برای حفاظت و بهره‌برداری بهینه از خاک، می‌باید مدیریت مصرف بهینه آب نیز با جدیت تمام دنبال شود.

در حال حاضر 3 چالش عمده جهان شامل تغییرات آب و هوا، بهره برداری نادرست، کمبود منابع آب‌های شیرین و بیابان‌زایی است.

برای داشتن هوای پاک باید راه‌های برون رفت از این سه مشکل بزرگ را به تبع دنیا، در استان زرخیز خوزستان نیز در دستور کار قرار دهیم.

پروژه‌های ذکر شده گام‌های موثری در این زمینه هستند و در سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز بخش عمده‌ای از برنامه‌های کاری، دستورالعمل‌ها و پروژه‌های اجرایی در این راستا است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید