Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد:

پیش‌بینی تولید 6.5 میلیون تن چغندرقند تا افق 1410

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به کشت چغندرقند در سطحی معادل 80 هزار هکتار تا افق 1410 در استان خوزستان گفت: پیش‌بینی می‌شود در آن مقطع زمانی حداقل 6.5 میلیون تن چغندرقند از این میزان سطح زیر کشت در استان تولید شود.

پیش‌بینی تولید 6.5 میلیون تن چغندرقند تا افق 1410

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به جایگاه مطلوب چغندرقند پائیزه در تناوب با سایر محصولات اظهار کرد: کشت چغندرقند پائیزه در استان علاوه بر اینکه کاملاٌ اقتصادی است درآمد بسیار خوبی را نیز نصیب کشاورزان استان می‌کند و از سوی دیگر محصولی که پس از چغندرقند کشت می‌شود نیز بین یک تا یک و نیم تن افزایش تولید خواهد داشت.

وی افزود: چغندرقند از جمله محدود محصولات کشاورزی است که همزمان علاوه بر اینکه از نظر شیمیایی وضعیت خاک را بهبود می‌بخشد از نظر فیزیکی نیز این توانایی را دارد که بعضی از عناصر مضر خاک را جذب کند همچنین با گسترش ریشه می‌تواند ساختمان خاک را نیز بهبود بخشد.

چنگلوایی در ادامه گفت: چغندر علاوه بر تولید شکر می‌تواند در هر هکتار 12 تن علوفه نیز تولید کند به عبارت دیگر با کشت یک هکتار چغندرقند، معادل کشت یک هکتار ذرت و جو با همان میزان مصرف آب و همان زمین علوفه استحصال می‌شود بنابراین می‌توان گفت این محصول از نظر اقتصادی و دستیابی به تولید پایدار از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه این گیاه در استان خوزستان به صورت پائیزه کشت می‌شودمی‌تواند حداکثر استفاده از آب سبز یا آب باران را داشته باشد بنابراین حداکثر میزان آب مصرفی برای این محصول بین 6 تا 7 هزار متر مکعب بوده که نسبت به چغندرقندر بهاره که در استان‌های دیگر کشت می‌شود بسیار کمتر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: تا قبل از سال 92 و به مدت 10 تا 12 سال کشت چغندرقند به دلیل تعطیلی کارخانجات در استان خوزستان انجام نمی‌شد که در سال 92 در سطحی معادل 2 هزار هکتار این کشت این محصول مجددا در استان آغاز شد و امسال با بیش از 13 هزار و 200 هکتار سطح زیر کشت نوسعه این محصول را در استان شاهد بودیم که این میزان نسبت به سال گذشته حدود 20 درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه ضمن اشاره به استقبال بی‌سابقه کشاورزان استان برای کشت این گیاه گفت: با توجه به اینکه این محصول به 7 استان کشور حمل می‌شود امیدواریم همپای توسعه سطح زیر کشت چغندرقند و افزایش عملکرد در واحد سطح بتوانیم صنعت این محصول را نیز در استان گسترش دهیم.

چنگلوایی همچنین گفت: با ورود ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به این عرصه آغاز عملیات اجرایی کارخانه قند 12 هزار تنی در شهرستان دزفول آغاز شد و همچنین ساخت 3 واحد 10 هزار تنی نیز توسط بخش خصوصی در استان در حال انجام است.

وی ضمن اشاره به توسعه کشت چغندرقند در استان اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده تا افق 1410 حدود 80 هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت چغندرقند خواهد رفت که پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت در آن مقطع زمانی حداقل 6.5 میلیون تن تولید چغندرقند خواهیم داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: از این میزان چغندرقند و نیشکر در آن مقطع زمانی بالای 75 درصد شکر مورد نیاز کشور را تامین خواهیم کرد که در این راستا و برای تحقق این مهم و دستیابی به این حجم تولید به حدود 10 کارخانه قند 10 هزار تنی در استان نیاز خواهیم داشت.

چنگلوایی در پایان از سرمایه‌گذاران خواست با سرمایه‌گذاری در این بخش با اعطای مجوزهای لازم و زمین کشاورزی و همچنین اعطای تسهیلات لازم به توسعه کشت این محصول کمک کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید