Iranian Agriculture News Agency

چنگلوایی اظهار کرد:

پیش‌بینی تولید 120 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به افزایش سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا نسبت به سال‌های قبل در استان خوزستان اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال 120 هزار تن دانه روغنی کلزا از مزارع استان برداشت شود.

پیش‌بینی تولید 120 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که 84 درصد روغن مورد نیاز کشور از خارج وارد می‌شود اظهار کرد: با توجه به کیفیت نامطلوب روغن‌های وارداتی و ضرر و زیان‌هایی که این روغن‌ها برای سلامت جامعه دارند، وزارت جهاد کشاورزی برنامه توسعه کشت و تولید دانه‌های روغنی در کشور را تدوین و در دستور کار خود قرار داد.

وی افزود: با اجرایی شدن این برنامه و در افقی که برای توسعه و تولید این دانه روغنی تعریف شده است می‌توانیم به 70 درصد ضریب خوداتکایی در تولید روغن در کشور دست یابیم.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به جایگاه ویژه کلزا گفت: از جمله مهمترین محصولاتی که جایگاه ویژه‌ای در میان دانه‌های روغنی دارد می‌توان به دانه روغنی کلزا اشاره کرد.

وی خاطر نشان کرد: این دانه روغنی دارای خصوصیات ویژه‌ای است که ضمن کمک به اقتصاد کشور، به بهبود وضعیت خاک و افزایش عملکرد بیش از یک تن در کشت بعد کمک شایانی می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که در سال‌های گذشته هم در استان و هم در سطح کشور در زمینه کشت کلزا توفیقات بسیار خوبی حاصل شده است عنوان نمود: در سال 1392 ما توانستیم 4 درصد روغن مورد نیاز استان را تامین کنیم که با افزایش سطح زیر کشت و همچنین افزایش عملکرد در واحد سطح و پس از برداشت امسال به 49 هزار تن تولید دانه رسیدیم و این مهم باعث شد از 4 درصد در سال 92 به 29 درصد ضریب خوداتکایی برسیم.

وی در ادامه تصریح کرد: امسال حدود 60 هزار هکتار از اراضی آبی و دیم در استان به کشت کلزا اختصاص یافت و این در حالی است که در سال گذشته سطح زیر کشت این محصول 28 هزار هکتار بوده است و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود از این میزان سطح زیر کشت 120 هزار تن دانه روغنی کلزا در استان تولید شود.

چنگلوایی ضمن اشاره به این مطلب که دانه روغنی کلزا یک محصول اقتصادی است افزود: امسال از محل تولید کلزا 67 میلیارد تومان سود و درآمد نصیب کشاورزان سخت‌کوش استان شد که با راه‌اندازی نهضت کشت کلزا استقبال بی‌نظیری برای کشت این محصول راهبردی در استان خوزستان صورت گرفت.

وی در پایان گفت: با توجه به تنوع اقلیم و شرایط مساعد توسعه و تولید این محصول مهم در استان خوزستان مهیا است.  

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید