Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد:

خوزستان مهم‌ترین قطب تولید کشاورزی کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به کاشت ۱۳۸ نوع محصول زراعی و تولید ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، دام و طیور، شیلات به صورت سالانه در استان اظهار کرد: استان خوزستان مهمترین قطب تولید کشاورزی در کشور محسوب می‌شود.

خوزستان مهم‌ترین قطب تولید کشاورزی کشور

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان شامگاه یکشنبه (۱ دی ماه) در آیین افتتاحیه نهمین نمایشگاه بین المللی صنایع و ماشین آلات کشاورزی، اظهار کرد: نمایشگاه‌ تنها محلی برای برای نمایش دادن دستاوردها نیست، بلکه محلی است برای ارتقاء سطح کیفی محصولات و خدماتی که توسط شرکت‌ها، تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و توزیع کنندگان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه در نمایشگاه بروزترین و مدرن‌ترین محصولات و روش‌های نوین خدماتی ارائه می‌شود، افزود: نمایشگاه‌ها به دلیل اینکه به صورت تخصصی برپا می‌شوند، سهولت دسترسی به خدمات مورد نیاز و قدرت انتخاب را برای جامعه هدف افزایش می‌دهند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: اینگونه نمایشگاه‌ها می‌تواند به جذب سرمایه و سرمایه گذار، توسعه کسب و کار، رونق اقتصادی و مهمتر از همه به ایجاد فرصت‌های شغلی کمک کند.

وی با بیان اینکه مشارکت کنندگان در نمایشگاه می‌توانند ارتباطات تجاری و اقتصادی و حتی فرهنگی میان خود را توسعه دهند، گفت: این ارتباطات به بهینه‌سازی و بالا بردن کیفیت و راندمان ساخت تجهیزات و کالاهای مورد نیاز در صنعت. کشاورزی کمک می‌کند.

چنگلوایی با بیان اینکه خوزستان مهمترین قطب تولیدی کشور است، عنوان کرد: کاشت ۱۳۸ نوع محصول زراعی و تولید ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی، دام و طیور، شیلات به صورت سالانه در استان انجام می‌شود.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۳.۶ درصد تولیدات محصولات کشاورزی کشور در خوزستان بدست می‌آید، تصریح کرد: حدود ۱۸ درصد محصولات زراعی کشور در خوزستان تولید می‌شود.

عالی‌ترین مقام کشاورزی خوزستان سرانه تولید محصولات کشاورزی استان به ازای هر خوزستانی، سه هزار و ۵۲۱ کیلو گرم است، اضافه کرد: سرانه متوسط کشور به ازای هر نفر یک هزار و ۵۲۵ کیلوگرم است و این موضوع نشان می دهد که سرانه تولید محصولات کشاورزی در خوزستان بیش از ۲ برابر سرانه کشوری است.

 

وی با بیان اینکه خوزستان برای هشتمین سال پیاپی و با فاصله بسیار زیاد مقام اول تولید گندم را در کشور را دارد، افزود: حدود ۱۶.۷ درصد تولید گندم کشور در خوزستان انجام می‌شود که در سال گذشته این مقدار ۱۲.۵ درصد کشور بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تاکید کرد: با توجه به کیفیت عالی گندم خوزستان، این محصول در ۲۳ استان توزیع می‌شود، همچنین در سال گذشته صادرات گندم خوزستان به کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا و همچنین کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شد.

وی با اشاره به اینکه خوزستان گندم مورد نیاز ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در کشور را تامین می‌کند، عنوان کرد: همچنین ۴۵ درصد شکر تولیدی کشور و شکر مورد نیاز ۳۱ میلیون نفر در خوزستان تولید می‌شود.

چنگلوایی با اشاره با اینکه اولین محموله برنج به کشور عراق در هفته گذشته صادر شد، گفت: امسال ۹۰۰ هزار تن شلتوک و ۵۵۰ هزار تن برنج در خوزستان تولید شد که این میزان برنج تولیدی، نیاز ۱۳ میلیون نفر در کشور را تامین می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ۳۸ درصد ذرت کشور در خوزستان تولید می‌شود، ادامه داد: حدود ۳۳ درصد کل صادرات خرما در کشور از خوزستان انجام می‌شود و ۱۰ درصد تولیدات شیلاتی اعم از صید و آبزی پروری در این استان است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اشاره کرد: بیش از ۹۰ درصد تولید بذر کلزا و ۹۷ درصد چقندر قند در خوزستان تولید می‌شود.

وی همچنین با بیان اینکه خوزستان رتبه اول را در زمینه تولید گل مریم دارد، اذعان داشت: خوزستان در زمینه تولید گل نرگس و گل رز در رتبه دوم کشور قرار دارد.

چنگلوایی بیان کرد: ۴۶ درصد ظرفیت ایجاد شده در زمینه سدهای مخزنی کشور و بیش از ۳۵ درصد شبکه‌های آبیاری و زهکشی در خوزستان احداث شده است.

وی تاکید کرد:خوزستان با حمایت دولت و با توجه به ظرفیت‌های بالفعل، تنوع اقلیمی و دانش فنی خود و همچنین با توجه به افق ۱۴۱۰ می تواند غذای مورد نیاز ۳۰ میلیون نفر را تامین کند.

این مقام مسئول توسعه بیمه کشاورزی را از دیگر اقدامات مهم این سازمان دانست و ادامه داد: از سال ۱۳۹۳ تاکنون در خوزستان یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار به خوزستان اختصاص داده شد که معادل ۱۸.۵ برابر پول بلاعوضی است که از ابتدای انقلاب در بخش کشاورزی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه ۲۵۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری در فاز اول انجام شد، گفت: این مهم سبب افزایش ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن تولید محصولات کشاورزی در سال شد و همچنین سالانه پنج هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به در آمد کشاورزان اضافه کرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تشریح کرد: اجرای طرح فوق، سبب صرفه جویی ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب به صورت سالیانه شده است.

وی به اهمیت و توسعه مکانیزاسیون در کشاورزی اشاره و تاکید کرد: به طور مثال در تولید گندم، استفاده از ماشین آلات خاص کشاورزی مصرف سوخت را چهار درصد و مصرف آب را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

چنگلوایی در پایان ارتباط بیشتر با مراکز فناوری و تولید علم دنیا، توجه بیش از پیش به آموزش کارکنان و کشاورزان، حمایت از تولید داخل و ایجاد رقابت مثبت در کیفیت و قیمت را از در ارتقاء ضریب  و ظرفیت مکانیزاسیون بسیار مهم برشمرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید