Iranian Agriculture News Agency

استاندار خوزستان عنوان کرد:

توسعه کشت و رشد اقتصادی بی‌سابقه در خوزستان

استاندار خوزستان ضمن اشاره به هزاران هکتار سطح زیر کشت ذرت، کنجد، حبوبات، نیشکر و دیگر محصولات، توسعه کشت و رشد اقتصادی را در استان بی‌سابقه ارزیابی کرد.

توسعه کشت و رشد اقتصادی بی‌سابقه در خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا در استان خوزستان، استاندار خوزستان گفت: آمار برداشت محصولات خوزستان که از سوی وزارت جهاد کشاورزی ارسال شد بسیار خوشحال‌کننده بود و در همه محصولات کشاورزی شاهد رشد قابل ملاحظه‌ای بودیم که در این آمار امسال 900 هزار تن شلتوک و 550 هزار تن برنج سفید ازشالیزارهای استان خوزستان برداشت شد، همچنین علاوه بر برنج در کلزا و ذرت و همه محصولات خوزستان رشد بسیار مطلوبی داشته است که این مهم از برکت 2 امر مهم است اول بارندگی و رحمت خداوند و دوم اجرای طرح کانال کشی آب و زهکشی 300 هزار هکتار از اراضی خوزستان و ایلام است که در سایه این طرح عظیم امروز از این نعمت بهره‌مند شدیم.

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، غلامرضا شریعتی با اشاره به خسارات‌ ناشی از سیلاب فروردین ماه امسال به بخش کشاورزی اظهار کرد: امسال علیرغم خسارت به ۲۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم و کلزا میزان تولید این محصولات نسبت به سال گذشته رشد داشته که به ارتقاء وضعیت کشاورزی کشور کمک شایانی کرده است.

وی کشت تابستانه را چشمگیر ارزیابی کرد و گفت: در این فصل 205 هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت شلتوک رفت که در تاریخ خوزستان بی‌سابقه بوده است.

شریعتی با بیان اینکه همچنین در هزاران هکتار دیگر ذرت، کنجد، حبوبات، نیشکر و دیگر کشت ها انجام شد، گفت: در مجموع توسعه کشت امسال در این فصل را می‌توان بی سابقه دانست که به رشد اقتصادی کشور کمک کرده است.

استاندار خوزستان ضمن اشاره به جلسه تقدیم بودجه ۹۹ که توسط رئیس جمهور در صحن علنی مجلس انجام شد تصریح کرد: در این جلسه رئیس جمهور اقدامات صورت گرفته در حوزه کشاورزی استان را در ایجاد این رشد اقتصادی موثر دانست.

وی با بیان اینکه امسال شلتوک با هدف جبران بخشی از خسارت‌های وارده به سیل‌زدگان در استان کشت شد و گردش مالی هزاران میلیارد ریالی را در استان به همراه داشت، افزود: کشت برنج یک تصمیم استانی بود و با وجود مخالفت‌هایی که در سطح ملی می‌شد، شورای تامین استان مجوز آن را صادر کرد و امروز این تصمیم به عنوان دستاورد دولت مطرح شده است همچنین علاوه بر این نیز افزایش تولید برنج در استان باعث کاهش نیاز کشور به واردات این محصول شده است.

لازم به ذکر است، بر اساس این گزارش ۱۲ آبان‌ماه برای نخستین بار، مجوز صادرات شلتوک تولیدی در استان خوزستان به دلیل کشت مازاد برنیاز داخلی صادر و درنهایت روز گذشته هماهنگی های نهایی آن با گمرک مرزهای استان انجام و زمینه قطعی صدور این محصول کشاورزی از استان به کشور عراق فراهم شد.

پس از سیل استان خوزستان و آسیب‌های سنگین ناشی از آن به ‌ویژه در بخش کشاورزی خوزستان، شلتوک‌کاری در خوزستان که پیش از این تنها در استان‌های شمالی کشور آزاد بود، با هدف جبران بخشی از خسارت‌ها از سوی دولت آزاد اعلام شد.

براساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان، کشاورزان خوزستانی در تابستان امسال، رتبه نخست کشور در کشت این محصول را به خود اختصاص دادند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید