Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد:

تولید بیش از 3 برابر گندم مازاد بر نیاز در استان خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به تولید 1 میلیون و 650 هزار تن گندم در استان خوزستان اظهار کرد:با توجه به نیاز 500 هزار تن گندم در استان این میزان تولید 3 برابر نیاز استان است.

تولید بیش از 3 برابر گندم مازاد بر نیاز در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به رسالت و وظایف وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به لحاظ کار، تنوع، اثرگذاری و تاثیری که در جامعه دارد رسالت و وظیفه سنگین و وسیعی را بر عهده دارد که از جمله آن می‌توان به کمک به امنیت غذایی، ارتقاء توان تولید و تکیه بر تولید داخلی، حفاظت از منابع پایه و افزایش تولید محصولات صادرات محور اشاره کرد که با عنایت خداوند، برنامه‌ریزی‌ها و پشتیبانی‌های صورت گرفته و همت کشاورزان در این زمینه شاهد روند رو به رشد محسوس، قابل قبول و قابل دفاعی در بخش کشاورزی کشور بوده‌ایم.

وی افزود: در سال 1392 کل تولیدات بخش کشاورزی کشور حدود 82 میلیون تن بود و در حال حاضر این میزان از مرز 122 میلیون تن گذشته است.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به تامین انرژی مورد نیاز روزانه از محل تولیدات داخلی گفت: در سال 1392 انرژی مورد نیاز روزانه از محل تولیدات داخلی 57 درصد بود که این میزان در حال حاضر به 81 درصد ارتقاء یافته که در این زمینه شاهد رشد چشمگیری بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: در استان خوزستان نیز در زمینه افزایش تولیدات کشاورزی و کمک به امنیت غذایی شاهد موفقیت‌های چشمگیری بودیم که از جمله آن می‌توان به ارتقاء تولید محصولات کشاورزی از 12.2 میلیون تن در سال 1392 به بیش از 16.2 میلیون تن در حال حاضر اشاره کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه ضمن اشاره به تولید 1 میلیون و 650 هزار تن گندم در استان و تولید 3 برابری این محصول نسبت به نیاز استان گفت: در زمینه تولید شکر و با توجه به نیاز 135 هزار تنی این محصول در استان در سال گذشته موفق به تولید 900 هزار تن شکر در استان خوزستان شدیم که این میزان 6.7 برابر نیاز استان بوده و شکر مورد نیاز 31 میلیون نفر را تامین می‌کند.

وی همچنین ضمن اشاره به کشت چغندر قند در استان افزود: به مدت 10 سال کشت چغندرقند در استان خوزستان انجام نمی‌شد اما در حال حاضر بیش از 97 درصد چغندرقند پاییزه کشور در استان خوزستان کشت می‌شود.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به ارتقاء بهره‌وری عوامل تولید با تکیه بر آب و خاک اظهار کرد: از جمله مهمترین چالش‌های بخش کشاورزی در دنیا مقوله آب و خاک است که با عنایت مقام معظم رهبری و اذن ایشان اتفاقات خوبی در این زمیه افتاده است و از محل صندوق توسعه ملی 5.5 میلیارد دلار در سال 1393 برای اجرای طرح‌های زیربنایی به جز آبیاری تحت فشار به بخش کشاوزی کشور اختصاص یافت.

وی همچنین تصریح کرد: از این میزان اعتبار تخصیص یافته به بخش کشاورزی 1.5 میلیارد دلار به استان خوزستان، 500 میلیارد دلار به سیستان و بلوچستان و مابقی به آبهای مرزی اختصاص یافت که این کمک بزرگی به افزایش، حفظ و پایداری تولید و ارتقاء راندمان آب بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: حفاظت از منابع پایه یکی دیگر از رسالت‌های بخش کشاورزی است که با اقدامات کشاورزی حفاظتی، اصلاح خاک، قانون خاک، شدت عملی که در مبارزه با زمین‌خواری یا تغییر کاربری‌های غیر مجاز صورت می‌گیرد بتوانیم خاک این منبع گرانبها را برای نسل آینده حفظ کنیم.

وی در ادامه با اشاره به افزایش تولید محصولات صادرات محور اظهار کرد: در این زمینه نیز شاهد توفیقات مطلوبی در کشور بودیم که با توجه ویژه به تولید محصول سالم، تلاش در جهت تولید محصول مطابق با استاندارد کشورهای خارجی، توجه به صنایع بسته بندی و بازاریابی مناسب می‌توان شاهد ارتقاء و رشد صادرات محصولات کشاورزی بود.

چنگلوایی گفت: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی استان خوزستان در سال 1392 معادل 373 میلیون دلار صادرات داشته که این میزان با رشد 4 برابری در سال 1397 به 1 میلیارد و 147 میلیون دلار ارتقا یافته است. 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید