Iranian Agriculture News Agency

جعفرنژادی اظهار کرد:

جلوگیری از سرمازدگی با استفاده از اسیدهای آمینه پتاسیمی و عناصر ریزمغذی از جمله روی و منگنز

محقق خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان با بیان این مطلب که اسیدهای آمینه باعث افزایش شیره سلولی شده و اجازه رشد به کریستال‌های یخ را نمی‌دهدگفت: اسیدهای آمینه پتاسیمی و عناصر ریزمغذی از جمله روی و منگنز از سرمازدگی گیاه کلزا جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از سرمازدگی با استفاده از اسیدهای آمینه پتاسیمی و عناصر ریزمغذی از جمله روی و منگنز

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، علیرضا جعفرنژادی محقق خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان اینکه تنش درجه حرارت به دو نوع تنش سرما و یخ زدگی تقسیم می‌شود گفت: غشای سلولی از جنس چربی بوده و حالت غیر اشباع دارد و گیاه در شرایط سرما آنزیمی به نام دی‌سچور را ترشح می‌کند که به گیاه اجازه نمی‌دهد حالت اشباع رخ دهد.

وی با بیان اینکه چربی در سرما خاصیت انجماد دارد و در صورت سفت شدن دیواره ترک ‌خورده محتویات سلول بیرون می‌ریزد که در اینصورت گیاه دچار سرمازدگی می شود افزود: اسید آمینه و پتاسیم به ترشح این آنزیم کمک می‌کند.  

محقق خاک و آب مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در ادامه افزود: در تنش یخ‌زدگی که در دمای ۵- و ۶- درجه رخ می‌دهد آب میان بافتی که رقیق است یخ زده و کریستال یخ تولید می‌شود و یخ سلول‌ها را پاره می‌کند.

جعفرنژادی با بیان اینکه هر قدر شیره سلولی غلیظ‌تر شود احتمال یخ زدگی در گیاه نیز کمتر خواهد بود اظهار داشت: در این خصوص ابتدا باید شیره سلولی را غلیظ کرده و اجازه ندهیم آب میان بافتی گیاه یخ بزند.

وی با اشاره به اینکه اسیدهای آمینه پتاسیمی و برخی عناصر ریزمغذی از جمله روی و منگنز از تنش‌های یخ‌زدگی و سرمازدگی جلوگیری می‌کنند تصریح نمود: اسیدهای آمینه باعث افزایش شیره سلولی شده به کریستال‌های یخ می‌چسبند و اجازه رشد به کریستال‌های یخ را نمی‌دهد همچنین پتاسیم، فرآیند انتقال قند از برگ به سلول را انجام می‌دهد که باعث غلیظ شدن شیره شده و از یخ‌زدگی جلوگیری می‌کند.

جعفرنژادی ادامه داد: کلزا قبل از مرحله هشت برگی حساس بوده و ممکن است به دلیل اختلاط بذر یا مدیریت کود، تنش به گیاه وارد و پیش از انتظار وارد فاز گل دهی شود که در این صورت کشاورزان از کود اوره استفاده می‌کنند و گیاه ازت موجود در کود را جذب کرده و سلول گیاه به دلیل جذب آب توسط ازت رقیق شده و دیواره سلولی نازک و حساس به سرما می‌شود.

وی به کشاورزان توصیه کرد کود اوره را پس از سرما استفاده کنند و قبل از سرما کودهای اسید آمینه پتاسیمی با کیفیت به نسبت ۳ در هزار  و عناصر ریزمغذی استفاده کنند.

جعفرنژادی مهمترین مدیریت مزرعه در مرحله داشت را کنترل علف های هرز و مدیریت تغذیه دانست و گفت: اگر کشاورزان به توصیه‌های ارائه شده عمل کنند و نحوه و میزان کودها را منطبق بر توصیه‌ها استفاده نمایند میزان عملکرد بهتر محصول را شاهد خواهند بود.

وی افزایش عملکرد ۲۳ درصدی گندم و ۴۰ درصدی کلزا در پلاتفرم گندم بنیان در دشت آزادگان و طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را نتیجه اعتماد و عمل به توصیه‌های ارائه شده کارشناسان دانست.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید