Iranian Agriculture News Agency

جلسه هم‌اندیشی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و دانشگاه آزاد اسلامی اهواز

با حضور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز جلسه هم‌اندیشی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان این دو مجموعه برگزار شد.

جلسه هم‌اندیشی انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و دانشگاه آزاد اسلامی اهواز

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هم‌اندیشی فعالیت‌های مشترک سازمان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز که با حضور یراتی رئیس دانشگاه آزاد اهواز، ساکی رئیس دانشکده کشاورزی، هیات همراه و معاونان و مدیران ستادی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان برگزار شد ضمن اشاره به جایگاه، رسالت و دستاوردهای بخش کشاورزی استان گفت: در حال حاضر بیش از 13 درصد از تولیدات محصولات کشاورزی کشور در استان خوزستان تولید می‌شود که طبق پیش‌بینی‌های انجام شده در افق توسعه کشاورزی کشور این میزان به 25 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود: هم اکنون بیش از 16 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در افق توسعه پیش‌بینی می‌شود این میزان تا سال 1410 به حدود 30 میلیون تن برسد یعنی تقریبا 2 برابر تولید کنونی که در این راستا مسائل زیرساختی، آموزشی، فنی، انتقال داده‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی یاریگر ما خواهند بود و ما می‌توانیم با برنامه‌ریزی‌ دقیق، بازه زمانی و مکانی مناسب، نوع فعالیت و حجم کار و همچنین توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود به این مهم دست یابیم.

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به دستاوردهای مطلوبی که در چند سال اخیر به لحاظ کمی و کیفی شاهد بودیم گفت: باید تلاش شود برای دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده برای استان به مدیریت زراعی، کارهای تحقیقاتی، اصلاح نباتات، ژنتیک و همچنین مدیریت زراعی مزرعه بیش از پیش توجه شود.

وی با بیان این مطلب که در بخش کشاورزی مجموعه‌ای از عوامل طبیعی و عوامل زیان‌رسان وجود دارد که به محصول آسیب وارد می‌کند تصریح کرد: از جمله این عوامل می‌توان به خشکسالی و سیل به عنوان عوامل غیرزنده و طبیعی و عوامل ‌زیان‌رسان از جمله عوامل بیماری‌زا، آفات و علف‌های هرز اشاره کرد که این بیماری‌های زیان‌رسان به 25 تا 30 درصد محصولات کشاورزی در دنیا آسیب وارد می‌کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به محدودیت منابع خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به رشد روزافزون جمعیت در دنیا با محدودیت و توزیع نامتوازن منابع تولید از جمله آب و خاک مواجه هستیم.

وی گفت: با توجه به پویا بودن کشور در کشاورزی نمی‌توان این بخش را به عنوان یک بخش اجرایی صرف معرفی کرد بلکه می‌توان گفت این بخش مجموعه‌ای از اجرا و تحقیقات و لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در همین راستا باید ارتباط بیشتری میان بخش اجرا، کشاورز، تحقیقات و دانشگاه به وجود آید.

چنگلوایی در ادامه یادآور شد: استان خوزستان با دارا بودن 5 مرکز تحقیقات، معرفی 4 گونه گیاهی به دنیا و نیز 17 گونه گیاهی برای ایران جزو استان‌های منحصر به فرد است که در این زمینه برای دستیابی به نتایج بهتر و درخشانتر باید پیوندی محکم میان بخش کشاورزی و دانشگاه حاصل شود.

وی در ادامه ضمن اشاره به تعامل بیشتر میان دستگاه‌های اجرایی استان و دانشگاه اذعان داشت: متاسفانه در حال حاضر تعامل میان دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها به هفته پژوهش و فناوری منحصر شده که در همین راستا سازمان جهاد کشاورزی خوزستان آمادگی خود را برای برجسته‌تر کردن این تعامل اعلام کرده چرا که استان خوزستان از نظر تحقیقاتی دارای ظرفیت و پتانسیل عظیمی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص توسعه گلخانه‌ها در استان گفت: زمینه برای احداث گلخانه‌های ائروپونیک با مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی، اعطای تسهیلات از سوی کشور سرمایه‌گذار و همچنین خرید تضمینی محصول این گلخانه‌ها از سوی شرکت سرمایه‌گذار در استان فراهم شده است.

چنگلوایی همچنین یادآور شد: در حال حاضر برای توسعه گلخانه‌های هیدروپونیک و معمولی در استان هیچ مشکل و محدودیتی نه به لحاظ سطح و نه سقف ریالی وجود ندارد.

وی در پایان ضمن اشاره به توسعه مکانیزاسیون و گلخانه‌ها اظهار کرد: برای توسعه مکانیزاسیون 118 میلیارد تومان تسهیلات به استان اختصاص یافته که تا کنون حدود 60 میلیارد تومان برای این تسهیلات متقاضی وجود داشته است همچنین در بحث توسعه گلخانه‌ها نیز 200 میلیارد تومان تسهیلات 7 تا 9 درصد به استان خوزستان اختصاص یافته است.

لازم به ذکر است، در این جلسه پیشنهادات لازم برای فعالیت‌های مشترک بین این دو مجموعه از سوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز ارائه گردید همچنین مقرر شد ظرف 10 روز کاری تفاهم‌نامه‌ای در زمینه همکاری‌های مشترک میان سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد گردد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید