Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد:

افزایش بهره‌وری در تولید با اجرای طرح ملی گندم بنیان در استان خوزستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از افزایش بهره‌وری در تولید گندم با اجرای طرح ملی گندم بنیان در استان خوزستان خبر داد.

افزایش بهره‌وری در تولید با اجرای طرح ملی گندم بنیان در استان خوزستان

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان کشاورزی خوزستان در جلسه ستاد فنی تولیدات گیاهی با محوریت طرح ملی گندم بنیان و کلزا اظهار کرد: امیدواریم امسال با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و الگوی بارشی در مقایسه با سال گذشته از نظر رعایت تاریخ کشت گندم آبی و کلزا شاهد افزایش قابل توجه نسبت به سال گذشته باشیم.

وی ضمن اشاره به طرح ملی گندم بنیان در استان گفت: در این طرح ملی انتظار می‌رود با رعایت کشاورزی حفاظتی، ژنتیک، ارقام و انتقال یافته‌ها بتوانیم در مدت 4 سال اجرای این طرح شاهد افزایش 30 درصدی عملکرد گندم در استان باشیم.

چنگلوایی در ادامه عنوان کرد: اولین خروجی این طرح افزایش بهره‌وری است که از عوامل موثر در این زمینه می‌توان به ژنتیک، رقم، سرمایه‌گذاری و مدیریت زراعی اشاره کرد.

وی افزود: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که در هر محصولی تولید را به میزان تولیدکننده برتر بر‌سانیم می‌توانیم 36 میلیون تن افزایش تولید را با همین میزان آب، خاک، نهاده، زمان و برنامه‌ریزی شاهد باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان این مطلب که خوزستان در اجرای این طرح در کشور بسیار خوب عمل کرده است تصریح کرد: استان خوزستان نیز از نظر کمی و کیفی، برنامه‌ریزی و نظارت توانسته بهترین عملکرد را به عنوان یکی از استان‌های پایلوت این طرح از خود به نمایش بگذارد.

چنگلوایی در ادامه ضمن برشمردن مزایای طرح ملی گندم بنیان گفت: از جمله مزایای این طرح می‌توان به شناسایی نقاط قوت و ضعف و افزایش عملکرد تا 2 تن در هکتار اشاره کرد.

وی به ارزش اقتصادی حاصل از اجرای این طرح اشاره کرد و یادآور شد: ارزش اقتصادی که از اجرای این طرح حاصل می‌شود بسیار مهم است و اجرای این طرح در استان هزار میلیارد تومان ظرف مدت 4 سال خلق ثروت به همراه خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که مصداق عینی اقتصاد مقاومتی بخش کشاورزی است تصریح کرد: اجرای موفق این طرح می‌تواند الگوی مناسبی برای کشت موفق سایر محصولات کشاورزی در استان باشد.

وی با تاکید بر حضور مدیران در عرصه مزارع گفت: با رعایت مسائل کمی و کیفی و به صورت کنترل شده با هیچ محدودیتی از نظر سطح زیر کشت در استان مواجه نیستیم.

چنگلوایی در پایان ضمن اشاره به مقابله با بیماری‌ها و علف‌های هرز در مزارع گفت: خطر مجدد وقوع ملخ‌های صحرایی و آسیایی در سه ماهه پایانی سال وجود دارد و باید به صورت مرتب رصد و پایش این آفت در استان انجام شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید