Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی:

تصویب طرح محصولات گواهی شده در خوزستان، یک پروژه اساسی است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با تصویب طرح محصولات گواهی شده در استان می‌توانیم آن را به عنوان یک پروژه اساسی ثبت کنیم.

تصویب طرح محصولات گواهی شده در خوزستان، یک پروژه اساسی است

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه تولید محصولات گواهی شده با رویکرد ایجاد توسعه زنجیره تولید محصولات گواهی شده ضمن اشاره کوتاهی به تاریخچه کشاورزی در دنیا گفت: سالانه بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی توسط عوامل زیان رسان از بین می‌رود که به طور متوسط بین 35 تا 40 درصد از محصولات کشاورزی توسط مواردی چون عوامل بیماری‌زا، حشرات و علف‌های هرز از چرخه تولید و از دسترس کشاورزان خارج می‌شود.

وی در ادامه افزود: با توجه به رشد سریع جمعیت و از سوی دیگر عدم تطابق افزایش تولید مواد غذایی و کمبود منابع تولید، دانشمندان به دنبال راهی برای مقابله با این آفات و پدیده‌ها و همچنین افزایش تولید محصولات کشاورزی بودند.

چنگلوایی ضمن اشاره به استفاده از سموم به عنوان یکی از راه‌های مقابله با عوامل زیان‌رسان خاطر نشان کرد: استفاده از کودهای شیمیایی، سموم و آفت‌کش‌ها از جمله راه‌های مقابله با عوامل زیان‌رسان است که سابقه استفاده از انواع آفت‌کش‌ها در دنیا به چند دهه گذشته برمی‌گردد.

وی اظهار کرد: استفاده بجا و به اندازه از سموم می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش قدرت ماندگاری محصول شود اما در حال حاضر مشکل عمده استفاده نادرست از سموم و کودهای شیمیایی در مزارع است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در 25 سال گذشته 3.5 میلیارد کیلوگرم ماده موثره در دنیا استفاده شده و تجارت سم نیز در 20 سال گذشته در دنیا به 45 میلیارد دلار رسیده است که قسمت عمده‌ای از این سموم در کشورهای صنعتی دنیا استفاده شده است.

وی در ادامه ضمن اشاره به مشکلاتی که استفاده بیش از حد سموم برای انسان و محیط زیست ایجاد می‌کند تصریح کرد: از جمله این مشکلات می‌توان به بیماریهای عصبی، قلبی و عروقی و... و همچنین مشکلاتی مثل آلودگی آب، خاک و منابع زیرزمینی اشاره کرد که در همین راستا بشر به فکر مدیریت بیشتر استفاده از کود و سموم افتاد.

چنگلوایی در ادامه اظهار کرد: طبق قوانین و مقررات بالا دستی، برنامه وزارتخانه، مقررات و بخشنامه‌های شورای عالی کاهش سموم و در راستای برنامه پنجم توسعه مدیریت تلفیقی عوامل زیان‌رسان در 25 درصد مزارع تا پایان برنامه تاکید شده همچنین 35 درصد از سطحی که در آن از کودهای شیمیایی استفاده می‌شود باید به سمت استفاده از کودهای آلی سوق داده شود که در این زمینه علاوه بر قوانین و مقررات ذکر شده سلامت جامعه، پایداری تولید و حفظ صادرات بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی گفت: تولید محصول سالم در استان خوزستان به طور غیر رسمی بیش از 40 درصد بوده اما محصولی که دارای برند باشد کمتر از 2 درصد است.

چنگلوایی در ادامه با تاکید بر برگزاری دوره‌های آموزشی برای کارشناسان کنترل کیفی، برگزاری همایش محصولات سالم و برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در این زمینه اظهار کرد: ما به دنبال کم کردن دست واسطه‌ها و ارائه محصول توسط خود تولیدکنندگان هستیم.

وی همچنین ضمن اشاره به ارائه طرح محصول سالم به سازمان برنامه و بودجه استان گفت: ما می‌توانیم این طرح را به صورت کمی و زبان اعداد و ارقام و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه استان در شورای برنامه ریزی مصوب کنیم تا به عنوان یک طرح اساسی باقی بماند و بتوانیم از این طریق اعتبار لازم را جهت اجرای طرح در استان اخذ کنیم.

وی در پایان گفت: ما باید به شکلی عمل کنیم که تولید کنندگان در زمینه تولید محصول سالم دغدغه بیشتری داشته باشند چرا که خود تولیدکننده اولین مصرف کننده محصول کشاورزی محسوب می‌شود.      

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید