Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد:

کشت‌های تابستانه و پرداخت خسارات، مرهم زخم کشاورزان سیل‌زده خوزستان است

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به کشت 150 هزار هکتار از اراضی سیل‌زده توسط 24 هزار بهره‌بردار استان گفت: کشت تابستانه اراضی کشاورزی و در کنار آن پرداخت خسارات، مرهم زخم و آرامش خاطر کشاورزان سیل‌زده استان شد.

کشت‌های تابستانه و پرداخت خسارات، مرهم زخم کشاورزان سیل‌زده خوزستان است

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به وقوع سیل در خوزستان اظهار داشت: وقوع سیل سال جاری در استان خوزستان خسارات زیادی را به بخش کشاورزی استان وارد کرد که از جمله آن می‌توان به زیر آب رفتن 213 هزار هکتار از مجموع اراضی زراعی و باغی استان اشاره کرد.

وی در ادامه افزود: در پی وقوع سیل 4 هزار و 660 میلیارد تومان به تولید محصولات کشاورزی و تاسیسات زیربنایی بخش کشاورزی استان خسارت وارد شد.

چنگلوایی تصریح کرد: اولین اقدام انجام شده پس از وقوع سیلاب خارج کردن آب از مزارع با استفاده از ماشین آلات سنگین و موتورپمپ با توان‌های مختلف بود که با تلاش شبانه روزی توانستیم کل 213 هزار هکتار مزارع زیر آب رفته را از آب تخلیه کنیم.

وی ضمن اشاره به تلاش و برنامه‌ریزی برای کشت تابستانه در استان گفت: پس از خروج آب از سطح مزارع برنامه‌ریزی برای کشت تابستانه با تاکید بر اولویت مناطق سیل‌زده با هدف کمک به کشاورزانی که دچار خسارت سیل شده بودند آغاز شد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به تاکید استاندار خوزستان بر کشت تابستانه و همکاری سازمان آب و برق در مجموع 356 هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت تابستانه رفت که این میزان کشت نسبت به سال گذشته 125 درصد افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: از مجموع 356 هزار هکتار از سطح زیر کشت محصولات تابستانه حدود 150 هزار هکتار کشت در مزارعی انجام شد که دچار سیل شده بودند.

چنگلوایی در ادامه همچنین عنوان کرد: امسال ارزش ریالی تولید محصولات تابستانه استان معادل 9 هزار و 200 میلیارد تومان است که 4 هزار میلیارد تومان آن از محصولات اراضی سیل‌زده عاید کشاورزان شد.

این مقام مسئول یادآور شد: امسال 150 هزار هکتار از اراضی سیل‌زده توسط 24 هزار بهره‌بردار زیر کشت محصولات تابستانه رفت که در کنار پرداخت خسارات و ایجاد آرامش خاطر، یک سود اقتصادی نیز عاید کشاورزان استان شد.

وی لایروبی یک هزار کیلومتر از انهار و زهکش‌های استان را از اقدامات دیگر پس از سیل برشمرد و اذعان داشت: لایروبی مابقی انهار و زهکش‌های استان در دستور کار قرار دارد و امیدواریم بخش عمده‌ای از مجموع اعتباراتی که در سطح ملی تصویب شده است به استان خوزستان با تکیه بر بخش کشاورزی به منظور ترمیم و ساماندهی زیرساخت‌ها اختصاص یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان همچنین ضمن اشاره به پرداخت خسارت‌های مستقیم و تسهیلات قرض‌الحسنه و مصوبه هیات وزیران در فروردین ماه امسال یادآور شد: برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی و برطبق مصوبه هیات وزیران در فروردین ماه سال جاری به کشاورزانی که از سیل خسارت دیده و اراضی خود را بیمه نکرده بودند خسارت پرداخت می‌شود.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: در مجموع 910 میلیارد تومان تسهیلات قرض‌الحسنه و 926 میلیارد تومان کمک بلاعوض برای استان خوزستان پیش‌بینی شد که تا کنون کل مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه و 50 درصد میزان کمک‌های بلا‌عوض به حساب بانک‌های عامل در استان خوزستان واریز شده است.

چنگلوایی با بیان این مطلب که 23 هزار و 484 پرونده در کمیته‌های تخصصی شهرستان‌ها بررسی شد گفت: از این میزان پرونده‌ای که در سامانه سجاد بارگذاری شد، تعداد 11 هزار و 384 پرونده در مرحله اول به تایید پژوهشگاه فضایی رسید و پس از ابلاغ این تعداد پرونده به بانک ارسال شد که در ارتباط با کمک‌های بلاعوض و برآورد 256 میلیارد تومانی و  همچنین با توجه به تخصیص، 50 درصد خسارات به کشاورزان پرداخت شد.

وی همچنین اظهار کرد: 11 هزار و 91 نفر نیز برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه بلند مدت با مبلغ 254 میلیارد تومان به بانک‌ها معرفی و تا کنون با توجه به مدارک بانکی حدود 40 میلیارد تومان به کشاورزان خسارت دیده از سیل پرداخت شده است.

ریس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اذعان داشت: کل 12 هزار و 235 پرونده‌ای که نیاز به اصلاح داشتند نیز اصلاح و در سامانه سجاد بارگذاری شد که بر طبق اظهارات شفاهی همکاران در مجموعه وزارت کشور و پژوهشگاه فضایی حدود 2 هزار و 485 پرونده مجدد تایید شده و به این تعداد پرونده نیز مبلغ 50 میلیادر تومان پرداخت خواهد شد.  

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید