Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی اظهار کرد:

استان خوزستان در جایگاه دوم تولید کلزای کشور برای چندمین سال متوالی

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به روند رو به رشد و افزایش عملکرد دانه‌های روغنی در استان گفت: استان خوزستان برای چندمین سال پیاپی در جایگاه دوم تولید کلزای کشور ایستاده است.

استان خوزستان در جایگاه دوم تولید کلزای کشور برای چندمین سال متوالی

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در دومین روز جلسه هم اندیشی بررسی وضعیت کشت کلزا گفت: توفیقات بخش کشاورزی در چند سال اخیر عقب ماندگی سایر بخش‌ها را از نظر رشد نرخ اقتصادی تعدیل کرده است.

وی با بیان اینکه انرژی حاصل از محصولات داخلی از ۵۸ درصد به ۸۱ درصد در سال گذشته افزایش یافته گفت: این میزان افزایش نشان دهنده خودکفایی و در بعضی از محصولات خوداتکایی بالا دارد.  

چنگلوایی در ادامه ضمن اشاره به ارتقاء بهره‌وری از عوامل تولید عنوان کرد: در سال پایه میزان تولید ماده خشک به ازای هر مترمکعب آب از 980 گرم به یک هزار و ۳۴۰ گرم تولید محصول رسیده است که ین میزان نشان دهنده ارتقاء در این زمینه است.

وی ادامه داد: ۲ میلیون و ۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم های نوین آبیاری مجهز شده که ۷۷۰ هزار هکتار آن در فاصله سالهای ۹۲ تا ۹۷ صورت گرفته است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه ۱۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری و اعتبارات بلاعوض در بحث تامین و انتقال آب،شبکه‌های آبیاری و شبکه‌های زهکشی صورت گرفته اضافه کرد: از این میزان اعتبار یک ونیم میلیارد دلار مریوط به استان خوزستان بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه حدود ۴ میلیارد دلار ارز جهت واردات روغن از کشور خارج می‌شود و ۳ میلیون شغل در رابطه با واردات روغن برای کشورهای صادر کننده ایجاد می‌شود گفت: پایداری تولید محصولات کشاورزی یکی از مهمترین دستاوردهای بخش کشاورزی در چندسال اخیر بوده است.

چنگلوایی افزود: از لحاظ سطح زیر کشت و افزایش عملکرد دانه‌های روغنی شاهد روند رو به رشد تصاعدی در استان بودیم و برای چندمین سال متوالی استان خوزستان مقام دوم تولید کلزا در کشور از آن خود کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: امید کشور در زمینه کشت دانه روغنی کلزا در حال حاضر به دو استان گلستان و خوزستان می‌باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان، خوزستان را از نظر شرایط اقلیمی و تنوع توپوگرافی جهت کشت کلزا بسیار مناسب دانست و اذعان داشت: اگر روزانه ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری اول در شهرهای استان صورت گیرد تا ۲۰ آبان کشت کلزا به اتمام می‌رسد و عملکرد و تولید مناسبی را شاهد خواهیم بود.

کیخسرو چنگلوایی برداشت همزمان ۳ و نیم میلیون تن محصول کشاورزی در بازه زمانی ۴۰ روزه در استان را در کل کشور بی نظیر برشمرد و عنوان کرد: با توجه به اینکه احتمال شیوع ملخ دریایی در بهمن ماه وجود دارد بنابراین رصد و پایش‌ها به صورت مرتب در شهرهای مختلف باید با دقت و جدیت دنبال شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید