Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد:

با توجه به ویژگی‌های کلزا در تناوب زراعی با نیشکر، اقدام به کشت این محصول نمایید

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که کلزا شاخص‌ترین دانه روغنی و محصولی راهبردی است از مدیران عامل کشت و صنعت‌های نیشکر در خوزستان خواست با توجه به ویژگی‌های مطلوب کلزا در تناوب زراعی با نیشکر اقدام به کشت این محصول ارزشمند نمایند.

با توجه به ویژگی‌های کلزا در تناوب زراعی با نیشکر، اقدام به کشت این محصول نمایید

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه هم اندیشی این سازمان و کشت و صنعت‌های نیشکر استان جهت کشت کلزا گفت: کشت نیشکر در خوزستان یک کشت انحصاری بوده و شکر یکی از مهم‌ترین محصولات کشاورزی است که نقش مهمی در اقتصاد کشورهای تولیدکننده این محصول ایفا می‌کند.

وی افزود: ارزش ریالی حاصل از نیشکر و صنایع جانبی آن 47 هزار میلیارد ریال است که می‌توان از این صنعت به عنوان یک ابر صنعت در استان یاد کرد.

چنگلوایی با بیان اینکه خوزستان ۴۵ درصد شکر کشور را تولید می‌کند که از این میزان ۸۰۰ هزار تن از نیشکر و ۱۰۰ هزار تن از چغندرقند به دست می‌آید اظهار داشت: ۸۴ درصد روغن مورد نیاز کشور از کشورهای دیگر وارد می‌شود که خروج ۳ و نیم میلیارد دلاری ارز از کشور را بدنبال دارد و همچنین برای ۳ میلیون نفر در خارج از کشور نیز ایجاد اشتغال کرده است.

وی با اشاره به اینکه ضریب خوداتکایی کشور در خوراک دام فقط ۸ درصد است تصریح نمود: از لحاظ دمایی، شرایط اقلیمی، توپوگرافی، راندمان آبیاری و ... کلزا شاخص‌ترین دانه روغنی محسوب می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به فواید کشت کلزا در کشور اشاره کرد و اذعان داشت: کشت کلزا عملیات تهیه زمین را ۲ بار کاهش می‌دهد همچنین درجه اشتعال روغن کلزا ۲۳۵ درجه است و صنعت زنبورداری را گسترش می‌دهد به طوریکه هر هکتار کلزا تولید ۱۷ کیلو عسل را بدنبال دارد همچنین کشت این دانه روغنی پایداری تولید را به دنبال خواهد داشت.

چنگلوایی به حمایت‌های دولت در سال‌های اخیر اشاره نمود و افزایش قیمت تضمینی کلزا نسبت به دیگر محصولات کشاورزی، اعطای یارانه خرید ادوات کشت، داشت و برداشت و خرید و پرداخت به موقع پول کلزا به کشاورزان را مهم‌ترین آنها برشمرد.

وی اظهار داشت: به موازات افزایش سطح زیر کشت کلزا، افزایش عملکرد در سطح و تولید محصول مقاوم به عوامل بیماری‌زا به صنعت و کارخانجات مربوطه نیز توجه ویژه‌ای شده است.

وی در پایان از مدیران عامل کشت و صنعت های نیشکر خوزستان دعوت نمود با توجه به ویژگی‌های مطلوب کلزا در تناوب زراعی با نیشکر اقئام به کشت این دانه روغنی ارزشمند نمایند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید