Iranian Agriculture News Agency

قاسمی نژاد عنوان کرد:

کلزا یکی از محصولات مناسب در چرخه تناوب غلات و نیشکر است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این مطلب که کلزا در پایداری تولید و حفظ محیط زیست در کشت و صنعت های نیشکر بسیار اثرگذار است اظهار کرد: کلزا یکی از محصولات مناسب در چرخه تناوب غلات و نیشکر محسوب می‌شود.

کلزا یکی از محصولات مناسب در چرخه تناوب غلات و نیشکر است

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، محمد قاسمی‌نژاد معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در جلسه هم اندیشی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان و کشت و صنعت‌های نیشکر استان گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته کلزا در پایداری تولید و حفظ محیط زیست در کشت و صنعت‎های نیشکر بسیار اثرگذار است و این محصول مهم‌ترین محصول راهبردی در وزارت جهاد کشاورزی به دستور مقام معظم رهبری و وزیر جهاد کشاورزی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه استان خوزستان در سال زراعی گذشته با تولید ۴۹ هزار و ۲۱۸ تن کلزا در رتبه دوم کشوری قرار گرفت افزود: طبق برنامه مصوب قرار است ۷۸ هزار هکتار کلزا به صورت آبی و ۲۰ هزار هکتار به صورت دیم در استان کشت شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با بیان اینکه کلزا یکی از محصولات مناسب در چرخه تناوب غلات و نیشکر است ادامه داد: کلزا حاوی حدود ۴۵ درصد روغن و ۶۳ درصد پروتئین و حداقل اسید چرب اشباع می‌باشد.

قاسمی نژاد با اشاره به کیفیت بد روغن‌های وارداتی اذعان داشت: کل بذر هیبرید کلزای کشور در کشت و صنعت شهید رجایی تولید می شود.

وی رعایت تاریخ کشت را در عملکرد محصول کلزا بسیار مهم دانست و اضافه کرد: محصول کلزا نسبت به تاریخ کشت بسیار حساس است.

قاسمی نژاد همچنین به افزایش یک تا یک و نیم درجه‌ای دما در سال گذشته نسبت به بلند مدت اشاره کرد و اذعان داشت: افزایش دما بر کشت‌های به موقع تأثیر منفی نداشت ولی بر کشت‌های تأخیری تعداد دانه‌ها را کاهش داده است.

وی همچنین اظهار داشت: در شمال و جنوب استان تغذیه متعادل در قطعه‌های تیمار و شاهد باعث اختلاف عملکرد 20 درصدی شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان تولید کلزای بذری سال گذشته را یک هزار و ۲۵۴ تن عنوان و تصریح نمود: برای کشت و صنعت‌های استان حدود ۱۵هزار هکتار سطح زیر کشت کلزا در نظر گرفته شده است که این سطح ۳۰ هزار تن محصول را به دنبال خواهد داشت.

محمد قاسمی نژاد ادامه داد: بذر مورد نیاز کلزای استان در سال جاری ۵۸۵ تن است که تاکنون ۳۰۱ تن آن به استان وارد شده همچنین ۶۰ تا ۷۰ تن ارقام وارداتی کلزا نیز به استان وارد خواهد شد که ۲۰ تن آن تاکنون از گمرک ترخیص شده است.

وی نیاز آبی کلزای آبی سال زراعی جاری را ۵۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: امسال با حمایت وزارت جهاد کشاورزی طرح فراگیر بیمه کلزا به صندوق بیمه ابلاغ شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید