Iranian Agriculture News Agency

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد:

جلوگیری از افت قیمت محصولات کشاورزی با برداشت به موقع محصولات تابستانه

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ضمن اشاره به 365 هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات تابستانه در استان اظهار کرد: با برداشت به موقع کشت‌های تابستانه و کشت به موقع گندم در مزارع استان از افت قیمت محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم.

جلوگیری از افت قیمت محصولات کشاورزی با برداشت به موقع محصولات تابستانه

به گزارش خبرگزاری ایانا از خوزستان، کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در جلسه بررسی وضعیت بارندگی‌ها در پاییز سال جاری گفت: سیل فروردین ماه سال جاری از نظر شدت، وسعت، مدت و میزان خساراتی که به بخش کشاورزی استان وارد کرد کم نظیر بود همچنین در این سیل سطح دبی رودخانه به  8 هزار و 500 متر مکعب بر ثانیه نیز رسید.

وی هدف از برگزاری این جلسه را دستیابی به راههای پیشگیری برای جلوگیری از وقوع سیلاب و مشکلات آن عنوان کرد و افزود: با توجه به مواردی از جمله کم شدن پذیرنده‌ها، اشباع شدن زمین و رشد 3 برابری مخازن آبی نسبت به سال زراعی گذشته اگر در حوضه‌های بالادستی بارندگی زیادی صورت گیرد ممکن است امسال نیز مجددا با وقوع سیل روبرو شویم.

چنگلوایی در ادامه با بیان اینکه برخی از اقدامات مقابله با سیل لایروبی انهار، ترمیم سیل بندها و لایروی زهکش ها سازه ای است تصریح نمود: امسال به دلیل خساراتی که سیل به زهکش‌ها، کانالهای انتقال آب و همچنین انهار وارد کرد در 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کشت تابستانه صورت نگرفت.

وی با اشاره به 365 هزار هکتار از اراضی زیر کشت تابستانه در استان و اظهار داشت: بخش عمده ای از مزارع استان شامل زیر کشت ذرت و شلتوک است که تاریخ برداشت آنها همزمان و منطبق با بارندگی‌های پاییزه می‌باشد و باید برنامه‌ریزی‌ها طوری انجام شود تا با برداشت به موقع و جایگزینی کشت گندم در مزارع از افت قیمت محصولات کشاورزی جلوگیری کنیم که باید از تمام امکانات موجود در این راستا نهایت بهره را بگیریم.

چنگلوایی همچنین بر نیاز به یک هزار و 525 دستگاه کمباین جهت برداشت محصولات از اراضی کشاورزی در استان تأکید کرد.

وی بر اطلاع‌رسانی به موقع در خصوص اقدامات پیش از سیل و برداشت‌های به موقع تاکید کرد و افزود: باید اطلاعات مربوط به ورودی و خروجی  مخازن سدها به صورت روزانه رصد شده و در دسترس قرار گیرد .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید